De gevolgen van dé loopgravenoorlog

Ger van der Pluijm 28 september 2018
Kleihuid is het debuut van Herien Wensink en heb ik dankzij Hebban gratis mogen lezen. Omdat ik deelnam aan het lezerspanel om een deel vande longlist te lezen(ieder kreeg 5 boeken te lezen), kregenwe allen als dank de 3 boeken van de short list, waarvoor dank!
Het is een verhaal waarin 2 oorlogs-slachtoffers, Ruppert & Harvey die in een leger hospitaal behandeld worden, de hoofdrol spelen. Soms is het echt gruwelijk, wat zich daar in de Belgische loopgraven afspeelde, wat blijkt uit de terugblikken die beide maken. Rupert is lichamelijk niet tot nauwelijks gewond, maar geestelijk is het een wrak, Harvey daarentegen is zwaargewond, vooral in zijn gezicht waar hij hele delen mist.
Pas halverwege komen ze elkaar in het verhaal tegen en trekken ze samen op, wat niet altijd gladjes verloopt. De personages worden redelijk tot goed uitgewerkt, De relaties tussen diverse personnages blijven oppervlakkig.
De gebeurtenissen over de eerste wereld oorlog en dan met name over Jan soldaat worden goed beschreven. Voor de rest ben ik niet echt enthousiast.
Ik houd op daarom op 3 sterren.
Nu ik alle 3 boeken van de short list heb gelezen, is voor mij de winnaar: Mijn vader is een vliegtuig van Antoinette Beumer.

Meer recensies van Ger van der Pluijm