Mist net die spanning..

Gerda van Drunen 08 april 2015

James Carol is de maker van het excentrieke genie Jefferson Winter, een voormalig FBI profiler die de wereld door reist op jacht naar seriële criminelen. De Jefferson Winter Thriller serie omvat Broken Dolls (januari 2014), Watch Me (augustus 2014), en twee ebook novellen, Presumed Guilty (juli 2014) en Hush Little Baby (oktober 2014), ingesteld tijdens de Winter's FBI dagen. Hoewel de romans zijn geschreven als een reeks, James benadert elk boek als een stand-alone. Elk verhaal speelt zich af op een andere locatie, en heeft een andere cast van personages. Het mooie van deze aanpak is dat de romans gelezen kan worden in de juiste volgorde. De poppenspeler is het eerste boek met hoofdpersoon Jefferson Winter. Het verhaal begint bij een executie..en dat is precies waarom de hoofdpersoon van dit boek een profiler is geworden. Er moeten moorden worden opgelost en je voelt de spanning die dat met zich mee brengt. De hoofdpersoon Jefferson is een beetje als Sherlock Holmes als in de tv serie Elementary . Iemand met een buitengewone gave om vastgelopen moorden op te lossen. "Ik nam het instrument van hem aan. Het staal was nog warm van zijn hand. Heel even keek ik naar het lijk, daarna deed ik mijn ogen dicht en stelde me voor dat ik me in een martelruimte bevond, omgeven door luid gegil." Het is heel vlot geschreven en de personages zijn goed uitgewerkt en herkenbaar. De hoofdstukken worden elke keer afgewisseld tussen wat voor gruwelijkheden de slachtoffers meemaken en waar de politie en Jefferson mee bezig zijn om te ontdekken wie de dader is. Het plot vind ik niet bijzonder en ik had op een ijzersterk einde van dit boek verwacht. Ik ben al heel wat gewend om enge thrillers te lezen en dit is niet een thriller waar mijn haren te berge rezen..Maar desondanks raad ik het wel aan als je van thrillers hou en zeker ook vanwege de vlotte schrijfstijl en als je het leest je niet wilt stoppen met lezen.

Meer recensies van Gerda van Drunen