Kritiek, vol humor, op het absoluut bijzonderste nieuwste land, Quelityland

Gerlinde 14 juni 2019
Wat een geweldig, nee het geweldigste land!
Na de derde crisis in een eeuw hebben de bestuurders besloten dat het land een nieuwe identiteit nodig heeft. Niet alleen een naamsverandering maar een nieuwe country identity. Zo 'ontstaat' Qualityland, het allerbeste land, het bijzonderste, want alleen de overtreffende trap is toegestaan als het om Qualityland gaat!

We lezen over Peter, wonend in een kringloopwinkel, die een laag level heeft en zijn leven leeft zoals past bij zijn level.
Zijn vrienden zijn voor hem uitgezocht, passend bij zijn level, hij vind ze maar zo zo, en ook zijn baan, vriendin en huisvesting zijn passend bij zijn level, zoals bij iedereen.
Peter ontvangt bestellingen van TheShop, een service die weet wat jij wilt en dat automatisch bezorgd via een drone. Hij heeft uiteraard een profiel op Everybody, bevestigd zijn 'bestelling' met een kus op zijn QualityPad en geeft de drone een beoordeling van tien sterren omdat hij anders weet dat hij onvermijdelijk een klanttevredenheidsonderzoek moet gaan invullen.

Schrijver Kling weet je, door het complete van Peters absurde wereld, gelijk in het verhaal te krijgen.
Qualityland heeft veel bijzonderheden, nieuwtjes en handigheidjes waar je geregeld om moet lachen.
Alles in dit land wordt bepaald door algoritmes, wat oppervlakkig soms zelfs wel even handig lijkt.
Uiteraard gaat dit veel verder dan we zouden bedenken wat de humor van het boek groter maakt maar tegelijk aan het denken zet over de mogelijke waarheid ervan.
Veel linkt aan wat we tegen kunnen komen in onze eigen maatschappij en daarmee zet Kling de lezer geweldig aan het denken. Zijn we wel zo tevreden over Facebook die door algoritme toont wat past bij wat we eerder aanklikten of willen we verder kijken en zelf kritisch blijven.

Buiten het verhaal om is er een 'persoonlijke reisgids' waarin uitleg wordt gegeven over Qualityland en het leven daarin, wat deze wereld daardoor nog completer maakt zonder steeds binnen het verhaal uitleg te hoeven geven. Zo lezen we over het geld, uiteraard digitaal, het waarom van levels en de levelprivileges en oorwormen, een digitale assistent die zich nesteld in je oor.
Ook zijn er zwarte bladzijden met daarin advertenties, aanbevelingen ed. uiteraard geheel in qualitystijl, alleen het beste van het beste, zelfs het dagboek van Anne Frank eindigd hierin positief.
Beiden een handige vinding die het boek completer maken zonder te storen.

Naast Peters verhaal lezen we over Martyn, werkend in de politiek die beheerst wordt door de komende verkiezingen. Daarbij zal de keuze zijn tussen Kok en een nieuw vooruitgeschoven kandidaat, een androïde, die alleen de waarheid verteld.
Martyn zit in een geheel ander, veel beter level. Hij heeft een vrouw en genetisch verbeterd kind, een dure elektronische nanny, één die het kind niet steeds speelgoedreclames laat zien, maar is toch niet tevreden met zijn leven. We volgen in zijn verhaal de verkiezingscampagne die is opgezet omdat de huidige president, volgens planning, binnenkort zal overlijden.
Een verkiezingscampagne tussen mens en machine blijkt nog niet zo makkelijk

Peter krijgt van TheShop een artikel toegestuurd, een roze vibrator in de vorm van een dolfijn, die hij wil retourneren, want hij wil het ding niet, maar TheShop houd vol dat het geen ongewenst product is en dus kan het niet retour.
Hij wil als reactie hierop zijn profiel wijzigen maar dat kan uiteraard niet zomaar in Qualityland, en ook de eigenaar van TheShop spreken om zijn kritiek te uiten lijkt niet mogelijk, tot Kiki in zijn zelfrijdende auto stapt!

Qualityland is een bijzonder boek wat lang blijft hangen in je hoofd.
Niet om het verhaal zelf, de personages krijgen niet zo veel diepgang en geweldig sterk is het verhaal zelf ook niet, al blijf je door de humor en de goed gevonden en uitgewerkte 'perfecte wereld' zeker doorlezen.
Wel door de kritiek die Kling in dit boek stopt waarmee hij je stevig aan het denken zet.
Kritiek op technologie, op politiek, algoritmes en op het bepaald worden door wat we zien en lezen en wie bepaald wát we te zien kríjgen.

Of zoals Peter zijn probleem zelf beschrijft "omdat mijn profielen fout zijn, leef ik in een foute wereld"

Meer recensies van Gerlinde