Eindelijk gelezen

Altijd hoorde ik: het mooiste boek ( van Harry Mulisch) is de ontdekking van de hemel. Nou dan moet ik hem een keer lezen. Het heeft helaas nog anderhalf jaar geduurd voor het zover was, want ja 927 pagina lees je niet zomaar. Echt iets voor de vakantie. Maar ook dan was er altijd wel iets.

Dus vol trots zeg ik nu ik heb hem gelezen. En inderdaad wat een verhaal.

Eigenlijk alles zit er wl in liefde, vriendschap, verraad, verdriet , geloof, de oorlog, het naoorlogse Calvinistisch Nederland en allerlei onmogelijke relaties. Ik kan mijn voorstellen dat dit boek in de jaren negentig behoorlijk wat stof deed op waaien.

Het is echt een prachtig boek. Het enige wat jammer is is dat het niet tijdloos is. In de huidige tijd is het toch allemaal wat minder schokkend. Ik denk dat het boek de tands des tijds minder goed zal overleven omdat mensen het minder goed kunnen plaatsen. En dat is eigenlijk heel jammer van zo’n goed boek.

Meer recensies van Gerrie van den Berg