Een humoristische legal thriller

Gerrie van den Berg 06 november 2015
Mijn eerste kennismaking met Grisham was de film The pelican brief met Julia Roberts in de hoofdrol (1993). Daarna was ik lid van ECI en heb ik veel van Grisham boeken gekocht. John Grisham was echte de schrijver van begin jaren negentig. Hij werd bekend als de master van de Legal thriller. En veel van zijn eerste boeken zijn verfilmd. The firm, The client, the jury.

Echter na een tijdje gingen de verhalen toch op elkaar lijken. Vaak de underdog in de rechtzaak die uiteindelijk wint, en uiteindelijk afscheid neemt van de wereld van justitie. Na 7 boeken had ik eigenlijk wel gehad.

Bijna 20 jaar later mocht ik voor de hebban thriller leesclub de nieuwste thriller van Grisham " de verdediging" lezen. De grote vraag van mij was " kan Grisham mij weer verrassen?". " Weer" omdat een aantal jaren terug iemand mij "de verbanning" aanbod om te lezen. Dit boek was een prachtige humoristische roman over een American Football player die het leven ontdekt in Italiƫ.

Dit boek is een uiteraard geen Roman maar een legal thriller.

Sebastian Rudge is een advocaat die eigenlijk iedereen verdedigd die niemand anders wil verdedigen. De publieke opinie is altijd tegen hem en hij heeft dus ook een bodygard in dienst en hij slaapt altijd in verschillende motels.

Sebastian Rudge is meesterlijke verteller die zijn tegenstanders vaak op een clowneske manier afschilderd.
Vooral in de eerste 3 van de 6 delen lijkt het meer op een satirische verhaalbundel met een dunne rode draad.
In het vierde deel blijkt de rode draad veel dikker te zijn en wordt het ook de echte vertrouwde legal thriller van Grisham in zijn bekende vorm.

Ik heb dus erg genoten van de opzet van dit boek. En Grisham blijft uiteraard een zeer goede schrijver. Maar Grisham heeft me echt verrast met het begin van dit boek.

Spanning: 7 punten, omdat spanning in het begin door de satire achtige toon, de spanning weggehaald. Toch komt de spanning wel terug.

- Plot: 8 punten, omdat het boek eerst een verhaalbundel lijkt die op einde toch meer met elkaar te maken heeft
- Leesplezier: 8 punten, omdat ik heb erg genoten en gelachen om het boek.
- Schrijfstijl: 8 punten, omdat duidelijke en heldere schrijfstijl.
- Originaliteit: 8 punten, omdat de combinatie satire en thriller is niet de makkelijkste en ook hier niet helemaal geslaagd.
- Psychologie: 7 punten, omdat de spanning wordt in het begin weggehaald door de komische vertelling.

Totaal 46 punten=7,7

Meer recensies van Gerrie van den Berg