Zware kost, maar toch licht verteerbaar

Gerrie van den Berg 27 november 2014
Hoe maak je een zwaar onderwerp lichtverteerbaar. Laurent Binet is hier heel goed in geslaagd, zonder afbreuk te doen aan onderwerp. Want het onderwerp is wel zeer zwaar. Heydrich is namelijk de uitvinder van de Entlosung.

Het boek wisselt telkens tussen het verleden (werkelijkheid) over Heydrich en het heden (fictie) waarin de schrijver op zoek is naar de waarheid. De innerlijk strijd van de schrijver tussen de werkelijke feiten en interpretatie maakt het boek vermakkkelijk en soms zelfs grappig.

De hoofdstukken over Heydrich geeft je een inzage in de afschuwelijke plannen van de Nazi's. En daar word ik stil van. En dan is het fijn dat er even een andere hoofdstuk komt over de schrijver.

En omdat we het nooit mogen vergeten wat het er toen gebeurd is, is dit boek dus echt een aanrader.

Meer recensies van Gerrie van den Berg