Een van de beste thrillers die je dit jaar zal lezen.

De titel van deze recensie is een quote is van de Financial Times. Daar is geen woord van gelogen. Het boek heeft romantiek, drama en spanning. Er zijn diverse plotwendingen.

Audie is veroordeeld tot 10 jaar cel voor een dodelijk roofoverval. 1 dag voor zijn vrijlating ontsnapt Audie uit de gevangenis. Waarom kon hij die 1 dag niet meer volhouden?

Het is absoluut geen doorsnee thriller. Een doorsnee thriller vind ik thriller in de vorm van een detective. De hoofdpersoon is of werkt met een rechercheur of detective. En het plot wordt in de laatste hoofdstukken bekend.

Het verhaal wordt In “Leven of Dood” is verteld door de hoofdpersoon Audie wisselend in het heden en verleden. De twee vertellers zijn Audies gevangenismaat Moss en FBI agent Desiree Furness.

Het verhaal bouwt zich langzaam op, maar wekt je nieuwsgierigheid. Er bevindt zich zelf een zeer romantische liefdesgeschiedenis in het verhaal. De informatie uit het verleden laten je geleidelijk het plot ontdekken. Niet de acties in het boek, maar juist de informatie zoals de liefdesgeschiedenis bouwen de spanning op. Hoe meer je weet en begrijpt, hoe spannender het boek wordt en dit blijft tot het laatste hoofdstuk.

Op het eind is alles wat er te vertellen was, gewoon verteld. Jammer dat het uit is, maar het geeft ook voldoening.

De karakter zijn enorm goed uitgewerkt. Het plot is sterk. Wat mij betreft heeft Robotham zijn meesterwerk geschreven. Mocht dit verhaal ooit verfilmd worden, dan zou ik dat niet vreemd vinden.Het verhaal verdient het gewoon om aan zoveel mogelijk mensen te worden verteld.

Als ik dit mag vergelijken met een andere schrijver die op dergelijk wijze en hoog niveau kan schrijven dan is het R.J Ellory. Ik hoop dat dit "Leven of dood" ooit in de Hebban Thriller Leesclub komt. Ik ben benieuwd of dit boek de nummer 1 “Bekraste Zielen” R.J. Ellory kan verslaan?

Meer recensies van Gerrie van den Berg