Macbeth herboren

In het kader van Hogarth Shakespeare Project mochten een aantal schrijvers een boek van Shakespeare herschrijven.

Jo Nesbø wilde ontzettend graag Macbeth doen.

In een donker fabriekstadje in Schotland is de politie in de ban van de drugs. Inspecteur Macbeth is hoofd van SWAT team.

De macht in de stad ligt eigenlijk bij de drugscrimineel Hecate. Hij heeft niet alleen de stad is zijn greep, maar ook heel wat agenten.

Het politiekorps wil de drugs aanpakken, en daarom zou er 1 hoofd moeten komen voor drugs en moord ( orgcrime). Echter de corruptie is een groot probleem.

Daarom kiest de korpsleiding niet voor iemand van de gelederen uit deze 2 teams, maar kiest voor Macbeth.
De vraag is of dat zo verstandige keuze was.

De vraag is: is dit een echte Macbeth. En daarom:heb ik is Macbeth gelezen. De rollen en de achtergrond zijn anders, alleen echt in een nieuwe jasje.
De vraag is alleen of een voorspelling in deze tijd zoveel ondersteuning en geloof kreeg. Ik denk het niet.

Dus daar zit ook het probleem. Het boek heeft elementen van Jo Nesbø en ook een Macbeth. Maar bekijk je het vanuit de optiek van een van de twee dan is het geen Macbeth en geen hele goede en geloofwaardige Nesbø . En dat komt vooral door de voorspelling.

Positief bekeken: ik heb.nu weer verdiept in een Shakespeare en dat had ik sinds de middelbare school niet meer gedaan. Toen was Shakespeare vooral saai en ouwbollig. Nu zie ik dat in de boeken van Shakespeare belangrijke wijsheden en lessen zijn, die nog steeds van toepassing zijn. Alleen dat kon mijn Engelse docent toen niet overbrengen.

Meer recensies van Gerrie van den Berg