Hoge verwachting niet waargemaakt

Gerrie van den Berg 19 november 2017
Dan Brown is de wereldberoemde schrijver van het bernini mysterie en de da vinci code levert niet echt veel boeken af. Het eerste boek is van 2002. Oorsprong is zijn 7 boek en de 5de robert Langdon.

Dan Brown werkt vaak historische feiten en fictieve historie door elkaar.. En Dan Brown doet dit ook met een aantal publieke rollen. En dan meestal niet in een vorm die voor de meerderheid acceptabel is.

Dat levert hem uiteraard veel kritiek op vanuit allerlei groeperingen. Steve Berry verklaard altijd netjes aan het einde van het boek, wat feiten en fictie is. Dan Brown laat de lezer onwetend. Kritiek zorgt alleen voor meer media aandacht.

Oorsprong worden een aantal heilige huisjes geraakt en wijkt dus niet af. Ook hier is de religie weer het onderwerp. Misschien hebben de kerk geleerd dat het beter is om niet te reageren.

Oorsprong gaat over de vraag:waar komen we vandaan en waar gaan we naar toe? Een oud-leerling van Langdon is wetenschapper en futuroloog en gaat in het guggenheimmuseum in Bilbao zijn ontdekking Wereldkundig maken.

Dan Brown weet het antwoord op de 2 vragen enorm uit te stellen. En de ontknoping was een beetje afgeraffeld en een tegenvaller. Is dit alles waarom er zoveel slachtoffers zijn gemaakt?

Het boek is zeker niet het beste boek van Dan Brown. Mijn hoge verwachtingen werden absoluut niet waargemaakt. Maar ja het is wel een. Dan Brown!

Meer recensies van Gerrie van den Berg