Mooie aanvulling op Incendio!

Gerrie van den Berg 13 december 2015
Op basis van de achterflap tekst lijkt dit een nieuwe titel voor het boekenweek geschenk van 2014 :' Incendio' van Tess Gerritssen. Reden voor mij om eerste instantie het boek niet aan te kopen en van mijn wil ik lezen lijstje te verwijderen.
Echter de video boodschap van Tess Gerritsen via hebban werd mij duidelijk dat het wel degelijk een gewijzigd boek is.

Incendio gaat over de violiste Julia, die in Rome een bijzonder muziekstuk ondekt in Rome. Tijdens dit stuk gebeuren er twee vreemde gebeurtenis. De eerste keer vermoord haar drie jarig dochter hun kat. De tweede keer krijgt zij een glas scherf in haar been.

Haar zoektocht naar de oorsprong van dit muziekstuk vervreemd ze van haar gezin. Is Julia nu gek geworden of is dit werkelijk een vervloekt muziekstuk.

Het verschil tussen "Incendio" en "speel met vuur" is dat het verhaal van Julia (Incendio) wordt afgewisseld met het verhaal van Lorenzo een joodse violist in het vooroorlogse Italiƫ.

Lorenzo wordt min of gedwongen op een Muziekstuk voor een concours te spelen met de Katholieke Celloiste Laura. Bij de eerste ontmoeting vrezen ze beiden dat ze worden opgezadeld met een waardeloze muziekant, dit pakt anders uit. Al snel kijken ze uit naar de trainings woensdagen. Echter de voordagen van de oorlog belemmeren deze mogelijk liefde.

De toevoeging van Lorenzo verhaal is een toevoeging van een liefdes verhaal maar ook een drama. Ook het einde is deels gewijzigd. De toevoeging maakt dit een volwaardig boek. Incendio kreeg van mj 4 sterren, maar nu als volledig verhaal is een 5 sterren verhaal geworden.

Meer recensies van Gerrie van den Berg