Inkijkje in de oude Bijlmer.

De Bijlmer is de meest bekende wijk van Nederland. Of eerder berucht.

Sinds in 1 jaar slaap ik kom ik elke week in de Bijlmer, en ook in een van de Bijlmerflats. Ik geef toe mijn eerste reactie als iemand uit de polder is het toch even wennen, maar naar een paar weken vond ik ik juist wel gezellig. Er is altijd volk op straat. En zie ik juiste de positieve dingen. Ik zie bepaalde beleefdheidsregel in het OV die in de rest van Nederland weinig zie.

Dus ik was nieuwsgierig hoe de Bijlmer aan zijn naam kwam. En dus adviseerde iemand het boek van Murat Isik te lezen.

Het boek heeft uiteraard die libris literatuurprijs gewonnen en dus moet het wel een goed boek zijn.

Ik heb enorm genoten en meegeleefd met dit boek. Heel knap vind ik hoe hij een paar hoofdstukken een van de buurmannen de plannen laten vertellen. Maar onderhuids voel je de verpaupering ontstaan in het levensverhaal van Metin.

Het verschil tussen de oude Bijlmer en de huidige is als dag en nacht. Een fijne wijk om te wonen, maar helaas heeft de wijk nog steeds de naam. Pas was een Indiase collega op zoek naar een woonruimte in Amsterdam. Ze vond wat in de Bijlmer, maar ze kreeg het advies van Indiase mensen om niet te nemen.

Meer recensies van Gerrie van den Berg