Van het bonenveld naar het circus

Greet Braem 27 juni 2019 Hebban Recensent
Runa, het debuut van Vera Buck, vond ik ronduit fantastisch. Toen de opvolger er dan eindelijk aankwam, heb ik die meteen besteld (de Duitse versie). Meteen was duidelijk dat er uit een heel ander vaatje getapt zou worden, al komt ook dit keer de fascinatie van de auteur voor curiositeiten uit het verleden tot uiting.

De hoofdrolspelers in dit boek, dat zich voor een groot deel op jaarmarkten en in circussen afspeelt, zijn röntgenartiest Mathis en zijn partner Meta, die als sterke vrouw optreedt. Er zijn twee verhaallijnen: de eerste, met een jonge Mathis, speelt zich af begin twintigste eeuw, de tweede hoofdzakelijk in Berlijn 1935.

Het boek van de vergeten artiesten is een vlot leesbaar boek, weliswaar te lang voor het verhaal dat verteld wordt. Halverwege had ik echt een dip en vond ik dat het wel een keer vooruit mocht gaan. Interessant en fijn leesvoer, maar niet een boek dat potten gaat breken.

Meer recensies van Greet Braem