Prima begin van de reeks met De Klerck en Klaver

Greet Braem 16 juli 2019 Hebban Recensent
Ik kan het niet helpen, alles in dit boek doet me aan Baantjer denken. Rechercheur De Klerck en zijn assistent Klaver uit Rotterdam versus rechercheur De Cock en zijn assistent Vledder uit Amsterdam. Een Baantjer staat voor mij synoniem met een vrij dunne detective, een misdaadverhaal. Het eerste boek in de serie met De Klerck is net zo. Bij het zoeken naar de mij onbekende auteur P. Dieudonné blijkt de gelijkenis met Baantjer niet toevallig te zijn. Dieudonné, Nederlander van geboorte maar uitgeweken naar Canada, droomt er namelijk van om in de voetsporen van zijn grote voorbeeld Baantjer te treden. Dat is ook weer duidelijk.

Een aantal al dan niet vrijwillige zelfmoorden in Rotterdam, dreigend gevaar uit Amsterdam en een rechercheur die out of the blue de misdaden weet op te helderen, dat is in een notendop het verhaal van deze eerste De Klerck. Een knappe lezer die de ontknoping kan voorspellen. Ik vond die zelf niet echt geslaagd trouwens.

‘Rechercheur de Klerck en het doodvonnis’ is goed geschreven en leest erg gemakkelijk. De personages zijn jammer genoeg vrij vlak, ze krijgen niet echt een eigen gezicht. Enkel van rechercheur De Klerck is een en ander geweten. Zo woont de brave man, die graag gaat vissen, samen met zijn vrouw op een woonboot en houden ze ervan regelmatig ergens anders te aan te meren. Benieuwd hoe vooral assistent Klaver zich in een tweede boek zal ontwikkelen.

Al bij al een prima begin van de reeks, dit speurdersduo heeft potentieel.

Meer recensies van Greet Braem