Onwaarschijnlijk actueel!

Dat mensen bedrogen worden door uitgekiende, uitgeslapen en meedogenloze verkopers, . dat is blijkbaar van alle tijden. De manier waarop de geslepen vossen het geld uit de zakken van argeloze klanten weten te halen is misschien wel anders dan pakweg 100 jaar geleden, maar het resultaat is hetzelfde!

Boorman belooft Laarmans de hemel op aarde met zijn Wereldtijdschrift, een losse flodder, ... Het begint goed fout te lopen wanneer de Heren Boorman en Laarmans een op zijn minst gezegd overdreven aantal exemplaren van het Wereldtijdschrift slijten aan een metaalbedrijfje. Dan komt de spijt en de wroeging. Maar wat blijkt: het is niet zo gemakkelijk om van ‘ onterecht ‘ verkregen geld af te raken: ook de gedupeerde heeft zijn trots.

De Ridder/Elsschot zet hier duidelijk een karikatuur neer van het vak waarin hijzelf zo goed is: de reklame. Je moet het maar durven om jezelf bloot te geven, ... Anderzijds gaat hij wel nuanceren in het vervolg op “ Lijmen “: de meest gehaaide verkopers hebben ook een hart, ...

“ Wil je een boek lezen dat ongeveer 100 jaar geleden is geschreven, maar heden ten dag nog onwaarschijnlijk actueel is, ... mijn aanrader: “ Lijmen/Het Been “ van Willem Elsschot.
Alvast veel leesplezier!

Meer recensies van Guido Goedgezelschap