Guy-3760 27 januari 2006
Ik heb het boek De DaVinci code zopas uit. Oef.
In vier dagen !
Persoonlijk vond ik het een 'licht-verteerbaar' verhaal, heb er mij vooral 's avonds en 's nachts mee bezig gehouden, maar het was de randinformatie die het geheel alsnog wat spannend hield en dit sprak me wel aan. Zonder deze zou het boek een banaal misdaadromannetje geworden zijn.
Ik ben dan ook daaromtrent het een en ander op internet gaan opzoeken: over het leven en de werken van Leonardo da Vinci, de verbanden die gelegd worden tussen de figuur van Jezus enerzijds en deze van Judas en Maria Magdalena anderzijds en wat de bijbel daarover schrijft (hoewel ik dit een beetje vergezocht vind), de connectie met de Graal, de geschiedenis van de Graalridders en de Orde van de Tempeliers, de geheimdoenerij rond de Hammadi-documenten, de priorij van Sion en de Rosslyn Chapel, leuk is de reactie van het Vaticaan daarop, namelijk het aanstellen van een kardinaal om de genoemde feiten en stellingen uit het boek te ontzenuwen. En tenslotte de strijd tussen Opus Dei en het Vaticaan zelf.

Het zal de schrijver ontegensprekelijk veel opzoekingswerk gekost hebben, want naast de verhaallijn springt hij van het ene historische (achterhaalbare) raadsel op het ander wat op zich wel interessant is, maar in het boek zodanig is aangedikt dat het het verhaal zelf wurgt. En desondanks de vele informatieve gegevens, zijn er hier en daar enkele onvolledigheden of verkeerdelijke interpretaties.
Ik haal er hier vluchtig enkele aan die me zijn opgevallen...
Als de auteur het bijvoorbeeld heeft over die militaire rangtekens, moet ik onmiddellijk opmerken dat niet alle graden in ^-vorm staan... als hij het heeft over Sigebert (Hdst60/pag247) dan mag dat wel even verduidelijkt worden in Sigebert III, zoon van Dagobert I want er zijn verschillende Sigeberts' geweest. Als hij het heeft over vrijdag de 13de mag dat wel vervolledigt worden naar oktober 1307. Op pag 360 heeft men het opeens over een 'groene reus' i.p.v. een groene ridder (drukfoutje ?). Voor alle duidelijkheid gaat het wel degelijk over een pistool Hawker 400/731 enz. enz.
En er zullen er nog wel enkele tussenzitten die ik over het hoofd heb gezien. Als men over zulke feiten schrijft, vind ik dat deze dan wel juist moeten zijn.
Het boek op zich heeft wel (de facts achterwege gelaten) een vlotte verhaalstijl, maar de inhoud blijft flauw. Eens het hoofdstuk 80 gepasseerd, kreeg ik de neiging om naar de laatste pagina's te grijpen om de plot te weten, want dat opsporingswerk leek me plotseling een beetje te langdradig en op het vervelende af.
Het einde is dan zeker een grote teleurstelling omdat heel het avontuur geen oplossing heeft gebracht en zo bruusk wordt afgebroken (daar kan gemakkelijk nog een vervolg aangezet worden... met deze gedachte ga ik nu zeker ook de andere boeken van Dan Brown gaan lezen...)
Het is ook geschreven als een film-scenario, zo gedetailleerd dat je (als je de acteurs erbij fantaseert) de film zo voor de ogen ziet afspelen.
En over de film gesproken: ik heb al enkele trailers mogen bekijken en het lijkt me veelbelovend / in ieder geval zal het veel beter zijn dan het boek zelf...hetgeen niet altijd kan gezegd worden van andere prenten.
Maar ik hou mijn hart vast.
Alles speelt zich voor 80% af (met uitzondering van het laatste gedeelte) tijdens de nacht en dan riskeert men een avontuur te bekijken die zich anderhalf uur in het donker afspeelt en dat is allesbehalve spannend. Dit wordt dé uitdaging van de regisseur.
Wat de cast betreft: ik zie niet direct de rol van de 'professor' weggelegd voor Tom Hanks. Hij is volgens mij niet de geschikte acteur om de nieuwe 'Indiana Jones op zoek naar de Graal' te spelen. Daarvoor mochten ze wel een 'oudere' speler gezocht hebben, want tenslotte komt er voor zijn rol toch geen stuntwerk bij kijken.
Waar ik wel naar uitkijk zijn de rollen van JeanPierre Marielle als conservator, Ian McKellen als excentrieke kasteelheer en dan vooral Jean Reno (mijn favoriete Franse acteur) als immer knorrige politieambtenaar.
Ik kijk al uit naar de maand mei waar hij in de zalen komt.
Hopelijk maakt hij evenveel ophef als indertijd 'The Temptation of Christ'...