Burn-out beter begrijpen

Hannah Bosmans 19 juni 2019
Burn-out, het lijkt de ziekte van de tijd wel te zijn en er bestaan heel wat vooroordelen over. Je hebt de vooroordelen zelf ook, tot je op een bepaald moment thuis zit, niets meer kan doen en je jezelf afvraagt 'Wat is er met me aan de hand?' En hoewel je het eigenlijk zelf al wist, komt het verdikt 'Burn-out' hard aan. Je herkent jezelf niet meer, lijkt vast te zitten. Je komt niet verder dan de vooroordelen die leven onder de mensen, maar wat burn-out echt is, daar kom je niet zomaar achter.

Op zoek naar informatie over burn-out kwam ik uit bij dit boek. De titel '50 lepeltjes energie per dag' sprak mij meteen aan, want daar ben ik naar op zoek, manieren om terug energie te krijgen. Het boek is geschreven door Anne Everard, ervaringsdeskundige. In het boek worden verschillende onderdelen aangehaald gaande van wat een burn-out nu eigenlijk is, tot manieren om er terug bovenop te komen.
De getuigenissen per onderdeeltje zijn hartverwarmend en geven je het gevoel dat je er niet alleen voor staat. Voor mij als 'burnie' (zo noemt Everard mensen met een burn-out) leek het of ik er nieuwe vrienden bij had die me begrepen. Maar ook mensen die vanop afstand met burn-out geconfronteerd worden, is dit een waardevol boek. Het spreekt alle betrokken partijen aan en legt aan de hand van de lepeltjes-theorie uit hoe een burn-out in elkaar zit.

Ik als 'burnie' vond het boek vlot lezen. Wij 'burnies' hebben het immers vaak wat moeilijker met concentratie en onze lepeltjes energie zijn wat minder voorradig. Een schrijfstijl waaruit tonnen begrip blijkt maakt dat je wil verder lezen. Het boek gaf mij het gevoel dat de kleine stapjes die ik neem oké zijn en dat ik er gaandeweg wel kom.

Het boek is dan ook een echte aanrader voor iedereen die met burn-out in aanraking komt!