De Engel van Detroit: ik werd blij verrast

Het boek
Na een in meerdere opzichten catastrofaal televisieoptreden wordt welzijnswerker Leo Kolberg ontslagen. Hij ontvlucht Nederland komt terecht en in het apocalyptische Detroit, waar hij in de anonimiteit zijn leven en daden wil overdenken. Na een gewelddadig incident bij een 24/7 lunchroom raakt het leven van Leo echter in een stroomversnelling en niet in de gewenste richting. Hij moet zijn anonimiteit prijsgeven, met alle consequenties van dien.

De Engel van Detroit is een roman over verlies en veerkracht, over de onwaarschijnlijke ego`s in televisieland en de genadeloze ondergang van de miljoenenstad die de wereld niet alleen de auto maar ook zo veel troostrijke muziek heeft gegeven.

Visie van de recensent
Een van de leuke kanten van het recenseren is dat je soms in aanraking komt met een boek dat je wellicht in eerste instantie niet zou kiezen. ‘De Engel van Detroit’ is zo’n boek en ik ben blij dat het op deze manier op mijn pad is gekomen.

“Het is wandelen over verschroeide aarde zonder te weten waar ik naartoe ga, waar ik heen zou moeten.”

Het is een uniek en redelijk bizar verhaal en puur op basis van de visuele aspecten van het boek zou ik het niet gekozen hebben, maar ….. wat een enorm boeiend verhaal en wat een prachtige, indringende maar toch toegankelijke schrijfstijl hanteert Ap van der Meulen!

“De golvende sneeuwdeken, met soms de contouren van een liggende vrouw, rekt zich onbekommerd uit over de buurt, gehinderd door niemand.”

Van der Meulen vertelt over de worsteling die hoofdpersoon Leo met zijn verleden voert. Het verhaal speelt zich af in Detroit; het door de crisis geteisterde en daarom zo troosteloze Detroit. Leo tracht daar in de anonimiteit te blijven. Door een gewelddadige gebeurtenis mislukt dat echter faliekant. Enerzijds gaat dit boek over de meedogenloosheid van de televisiewereld en anderzijds over verlies.

“Mijn huwelijk met Maria is na de dood van Lena gestrand. Zij wilde er de hele dag over praten, zij wilde huilen, zichzelf open krabben, zij wilde onredelijkheid. Ik verstomde, kon er niet over praten, wilde er niet over praten.”

De auteur ziet kans om vooral hoofdpersoon Leo uiterst knap te karakteriseren. Als lezer heb je het gevoel Leo werkelijk te kennen. Heel realistisch, heel knap.

Laat je niet weerhouden door een eerste indruk, lees dit boek; echt!

Over de auteur
Ap van der Meulen is journalist en programmamaker bij tv. Hij begon zijn loopbaan bij de Haagsche Courant en werkte onder meer bij Endemol, bnn, at5 en de kro-ncrv. In 1995 verscheen zijn debuutroman De Erfenis.

Uitvoering
Uitgever: Uitgeverij Aspekt B.V.
Paperback, 224 pagina's
ISBN10 9461538952
ISBN13 9789461538956

Over Hanneke Tinor-Centi
Hanneke Tinor-Centi (1960), communicatiemanager, tekstschrijver, boekrecensent en blogger. http://hanneketinorcenti-blog.simplesite.com/

Meer recensies van Hanneke van de Water