De kinderen die het bos in gingen: opnieuw een ijzersterke Charlie Lager!

In De kinderen die het bos in gingen maakt de lezer opnieuw kennis met het boeiende personage Charlie Lager. Een intelligente, wat tegendraadse detective. Charlie gaat terug naar haar geboortedorp Gullspång, na de mededeling van haar vriendin Susanne dat het niet goed met haar gaat. Terwijl zij haar vriendin bijstaat stuit ze op de coldcase van de dertig jaar eerder verdwenen Francesca. Het lijkt erop dat Francesca teveel wist over de dood van een klasgenootje. Het meisje werd echter niet geloofd in het kleine dorp, tot ze spoorloos verdween. Had Francesca dan tóch de waarheid verteld? En wat betekenen Charlie’s terugkerende dromen over nachtelijke wandelingen met haar moeder, waarin telkens het beeld van een landhuis terugkeert, een landhuis dat een grote rol blijkt te spelen in de cold case waar Charlie mee bezig is.

“Susanne was een van de sterkste mensen die ze kende. Of, dat was in elk geval zo toen ze jong waren. De Susanne van afgelopen zomer was gebutst door het leven en haar omstandigheden, en nu ging het nog slechter. Ik trek het niet meer, Charlie, ik trek het echt niet meer.”

Samen met journalist Johan Ro duikt Charlie Lager in de onopgeloste zaak en ze komen iemand op het spoor voor wie het verleden nog altijd leeft, iemand die de waarheid koste wat kost verborgen wil houden…

“Charlie deed haar ogen dicht. Toen ze die weer opendeed, was Francesca terug. Nu zat ze op een stoel aan haar bureau met haar gezicht in haar handen. Huilde ze? Was ze bang? Charlie wilde naar haar toe gaan, een arm om haar heen slaan en vragen wat er was gebeurd.”

Lina Bengstdotter weet haar hoofdpersonage opnieuw heerlijk voor het voetlicht te brengen. De kordate rechercheur gaat voortvarend aan de slag met elke zaak die ze krijgt toebedeeld. Daarin is ze het toonbeeld van een gedreven detective die weet wat ze wil. Charlie heeft echter ook onverwerkte issues in haar privéleven.

De kinderen die het bos in gingen kent een tweetal verhaallijnen die subliem bijeen worden gebracht door Bengstdotter. Want naast de onopgeloste zaak van het verdwenen meisje, staan ook de problemen van Charlie’s vriendin Susanne, centraal in deze verrassende thriller.

Bengstdotter werkt op ingenieuze wijze naar een climax toe door allerlei gebeurtenissen, ontdekkingen en te ontrafelen mysteries aan haar lezers te presenteren om een en ander vervolgens gedoseerd te ontwarren. De diverse plotwendingen zetten de lezer telkens op een verkeerd spoor. Knap gedaan.

Het feit dat de auteur beurtelings Charlie en Franceska, aan het woord laat, brengt de personages heel dichtbij de lezer. Wat mij betreft heeft Bengstdotter met De kinderen die het bos in gingen definitief bewezen een getalenteerd auteur te zijn en zeker geen eendagsvlieg.

Over de auteur
Lina Bengtsdotter (1977), groeide op in Gullspång, waar de Charlie Lager-serie zich afspeelt. Tegenwoordig woont ze met haar kinderen in Stockholm, en werkt als docent Zweeds en psychologie. Haar eerste boek De vrouw die terug moest, werd in Zweden verkozen tot beste thrillerdebuut én was het bestverkochte debuut van het jaar.

Uitvoering
Uitgeverij HarperCollins