Fleur: een indrukwekkende psychologische roman

De veertienjarige Fleur staat centraal in dit gelijknamige boek van Motell Rijnen. De chantagepraktijken waar haar tweelingbroers zich van bedienen, zullen een zware stempel drukken op het verdere leven van Fleur.

“Wat dertig jaar geleden gebeurde, heeft diepe, pijnlijke krassen in mijn ziel geëtst. Mijn broers eigenden zich mijn leven toe. Het was een spel zeiden ze, een half jaar na vaders dood nadat we voor het eerst het zegel van zijn studeerkamer hadden verbroken.”

Fleur raakt emotioneel getraumatiseerd. Ze verlangt wanhopig naar aandacht en liefde, naar een man die haar werkelijk liefheeft. Haar echtgenoot Thomas doet dat niet, maar verbonden door een belofte kunnen de twee elkaar ook niet loslaten. Thomas heeft zijn vrienden in de kroeg en Fleur heeft haar minnaars. Zo lijkt het te blijven, ware het niet dat Thomas reeds op jonge leeftijd aan een hartstilstand overlijdt. Het is aan het doodsbed van haar echtgenoot, dat Fleur afrekent met haar traumatische verleden.

Na dertig leert Fleur bovendien haar biologische vader kennen en ze tracht de keuze die hij, tezamen met haar moeder, destijds maakte, te doorgronden. Ze ziet bovendien kans haar angsten te overwinnen en dat maakt de weg vrij om voor haar eigen toekomst te kiezen.

“Het zal nog wel een tijdje duren voordat ik mijn nieuwe koers heb bepaald. Ik heb het verleden afgesloten en ik ga alle kansen op een andere toekomst benutten. Ik weet niet wanneer, hoe of met wie. Als het zover is, zal ik het wel zien, want ik kan nu in vrijheid mijn eigen keuzes maken.”

Met zijn Fleur heeft Rijnen een indrukwekkende, psychologische roman afgeleverd. In een rakende stijl ziet de auteur kans zijn hoofdpersonage bijzonder treffend neer te zetten en haar gevoelens en emoties in woorden te vatten. Je levert –als lezer- de strijd met de vrouw mee en je zou het liefst een arm om haar heen willen slaan en haar vertellen dat je er voor haar bent. Tja, als je dát kunt bewerkstelligen met een fictief personage, dan heb je het goed gedaan. Rijnen bedient zich overigens van een fijn en verzorgd taalgebruik en zijn dialogen zijn natuurlijk en derhalve volkomen geloofwaardig.

De wisseling in tijdspanne is kundig gedaan. Die geven extra inzicht in de moedige strijd van deze jonge vrouw. Dat doen ook de vele gesprekken die Fleur voert en de herinneringen die Rijnen in woorden heeft gevat. De vele terugblikken op hoe haar leven is verlopen en hoe zij zelf stond in de relatie met haar echtgenoot, haar ouders, de mannen met wie zij omging en niet te vergeten haar broers. Zelfreflectie in optima forma, waarbij Fleur zich voortdurend afvraagt hoe het zo heeft kunnen gaan en wat zij anders had kunnen, wellicht zelfs moeten doen.

Kortom, Fleur is een ware aanrader op vele gebieden. Dit boek verdient een groot lezerspubliek.

Over de auteur
Motell Rijnen (1948) is zoon van een Litouwse moeder en een Brabantse vader. Rijnen is afgestudeerd als socioloog/criminoloog. Hij werkte als beleidsontwikkelaar en manager in welzijnsland en in het hoger beroepsonderwijs. Daarnaast is hij al vele jaren zanger en gitarist van een folkgroep en is hij actief als cultuurbestuurder. Als schrijver heeft Rijnen reeds diverse van zijn korte verhalen gepubliceerd in verzamelbundels, literaire tijdschriften, kranten en op het internet. In 2014 debuteerde hij bij Uitgeverij Bagage met ‘Koningin van de Claddagh’. In mei 2017 werd zijn fiction roman ‘HoRa’ gelanceerd bij Godijn Publishing.

Motell woont samen met zijn geliefde in Breda, heeft een zoon en een dochter en is opa ‘hoed’ van vijf kleindochters.

Uitvoering
Uitgever: Boekenindustrie