Wraakzucht: fijne politiethriller!

Wraakzucht is het vervolg op de debuutroman Dubbelleven van auteur Tom Bergs. De delen zijn los van elkaar te lezen, maar het verduidelijkt wel het een en ander met betrekking tot de hoofdpersonages wanneer de lezer eerst Dubbelleven ter hand neemt.

De hoofdrollen zijn weggelegd voor Johan Pieters en Sophie D’Hondt; collega rechercheurs. In Wraakzucht krijgen zij te maken met de koelbloedige moord op voormalig politieman Georges Tambeur die in een bejaardentehuis in Keerbergen wordt doodgeschoten. Johan en Sophie ontdekken al snel dat het moordwapen gestolen werd tijdens een woninginbraak in Boortmeerbeek. Het onderzoek leidt de twee naar andere bejaardentehuizen in de regio en naar Brouwerij Haacht. Johan en Sophie hebben een zaak in handen met tal van verdachten en motieven, doch met weinig harde aanwijzingen.

“Wij gaan ons vandaag eerst en vooral bezighouden met zoveel mogelijk alibi’s te controleren, proberen uit te vissen wie op welke manier zijn of haar graal zou kunnen halen bij de moord. Maar vooral…processen-verbaal uittypen.”

Met Wraakzucht levert Bergs opnieuw een fijne politiethriller af. Zijn toegankelijke schrijfstijl en dito verhaalconstructie maakt ook Wraakzucht tot een boek voor een breed publiek. Bergs bedient zich niet van hoogdravende taal en literaire hoogstandjes. Er zitten enkele bijzonder aardige plotwendingen in het verhaal, vooral aan het einde van het boek. Bergs heeft vooral een fijn verhalend vermogen.

“Ik was vanavond inderdaad aanwezig in het bejaardentehuis. Nadat ik op de parkeerplaats hier tegenover de klep van mijn bromfiets had geopend en mijn helm had opgezet, haalde iemand me onderuit en viel ik op de grond.”

Ik zou Bergs echter wel willen adviseren een andere redacteur in te schakelen voor een tweede druk, dan wel volgend boek. Degene die Wraakzucht heeft geredigeerd, heeft simpelweg teveel steken laten vallen en dat is jammer, voor de lezer, maar vooral voor de auteur. Veel lezers wijzen dan namelijk al snel richting auteur. Overigens is de couleur locale goed weergegeven, maar iets teveel van het goede voor de niet-Vlaming.

Kortom, Wraakzucht is een fijne politiethriller dat voor diverse uren leesplezier zal zorgen voor veel lezers.

Over de auteur
Tom Bergs (1987) is in het dagelijkse leven werkzaam als administratief medewerker bij de Lokale Politie van Zaventem. Zijn werkervaring en de adviezen van zijn collega’s, weet Bergs goed in zijn verhalen te verweven. Zijn eerste politiethriller Dubbelleven verscheen in oktober 2015. Bergs schreef ook mee aan het kinderboek Sint Pakt Uit.

Uitvoering
Uitgever: Het Punt