Oorlog van de andere kant bekeken

HannekeBo 13 juni 2019
Wanneer de man van Rosa Sauer naar het front vertrekt, om het Duitse leger te versterken, vlucht zij naar haar schoonouders in Oost-Pruisen, in de hoop daar veiliger te zijn dan in Berlijn. Op een dag staan de SS'ers op de stoep met een bericht voor Rosa: de Fuhrer heeft haar nodig. Vanaf dat moment wordt ze iedere dag met een busje opgehaald en naar Wolfsschanze, het hoofdkwartier van Hitler gebracht. Hier proeft ze samen met veertien andere vrouwen al het eten wat de Fuhrer wordt voorgeschoteld, om er zeker van de zijn dat het niet vergiftigd is.

Ik vond het verhaal in het begin wat lastig te volgen. Ik heb veel boeken gelezen over de tweede wereldoorlog, maar altijd vanuit het perspectief van de slachtoffers, veelal Joodse mensen. Het duurde even voor ik doorhad, dat Rosa niet Joods is, en dat ze dus geen gevangene is, maar een gewoon burger die werkt voor haar eigen land.
Toen ik dat eenmaal begreep, kwam ik al snel beter in het verhaal. Dit is opgedeeld in drie delen. In het eerste deel wordt met name beschreven hoe de mensen in die tijd leefden. Wat ik bijvoorbeeld heel mooi vond om te lezen, was het schuldgevoel dat veel proefsters hadden. Zij kregen namelijk gigantische maaltijden voorgeschoteld, die altijd enorm luxe waren, terwijl hun kinderen thuis honger leden omdat er geen melk te krijgen was.
Het tweede deel gaat meer over hoe het voor de vrouwen is om op het hoofdkwartier te werken. Hier zie je ook goed het omslagpunt in sfeer, wanneer het rijk van Hitler begint te wankelen. In het begin worden de vrouwen iedere dag opgehaald en mogen ze twee uur na de maaltijd weer naar huis, maar later moeten ze doordeweeks op de kazerne blijven. Ook komen de vrouwen zelf steeds meer in opstand tegen hun meerderen, waar dan weer steeds gewelddadiger tegen wordt opgetreden.
Het laatste deel van het boek speelt zich af na de oorlog en laat heel goed zien welke sporen de oorlog en het proefster zijn bij Rosa heeft achtergelaten. In het begin van het boek is zij een jonge, net getrouwde vrouw, die nog vol zit met dromen voor de toekomst. Ook heeft ze nog geloof dat Duitsland de oorlog gaat winnen en dat haar man snel zal terugkeren van het front. Aan het einde van het boek blijkt hoe de oorlog haar hele leven heeft verwoest. Van al haar dromen en idealen is weinig terecht gekomen.
Dit boek heeft mij een mooie inkijk gegeven in hoe de inwoners van Duitsland de oorlog hebben beleefd. Hierover lees je niet zo heel vaak. Het was voor mij heel interessant om deze periode door een andere bril te bekijken. Zo zag je heel mooi dat de inwoners van Duitsland eerst heel positief tegen de oorlog stonden, maar dat ze later daar ook twijfels bij kregen. Ze konden deze echter niet uitspreken, en kwamen hierdoor eigenlijk zelf ook in de onderdrukking terecht.
Ook het laatste deel van het boek was erg mooi, omdat je hier goed in zag welke sporen de oorlog na heeft gelaten. Zo zie je dat eigenlijk een hele generatie door de oorlog is beinvloed. Ik geef dit boek daarom 4 sterren.

Meer recensies van HannekeBo