Watergraf is het vijfde boek in de serie over David Hunter. De forensisch onderzoeker wordt gebeld wanneer er een lijk wordt gevonden in een waterrijk gebied in Engeland. Het lichaam ligt er al lange tijd en is ernstig aangetast door de getijden. Vanaf het begin is het duidelijk dat de zaak gevoelig ligt. De mensen in het gebied zijn zwijgzaam en achterdochtig. En het blijft niet bij één dode. Steeds meer gevoelige zaken komen boven water drijven, waardoor de puzzel langzaam maar zeker in elkaar past. Het blijkt dat er al lange tijd dingen verborgen worden gehouden in het onberekenbare gebied.
Ik had grote moeite om in het verhaal te komen. Dit boek is het vijfde deel van een serie. Zeker in het begin van het boek, komen veel zaken uit het verleden naar voren. Ik had geen idee waar het over ging en kon er dus maar moeilijk in komen. Dit verandert vanaf het moment dat David Hunter gevraagd wordt naar een lijk te komen. Dan start er een nieuwe zaak en wordt het verleden naar de achtergrond geschoven.
Vanaf dat moment werd ik helemaal in het boek geschoven. Het gebied waarin het boek zich afspeelt, is onheilspellend en zelfs gevaarlijk, doordat eb en vloed zich zeer onverwachts aandienen. Dit speelt een grote rol in het boek, waardoor het verhaal ook heel onberekenbaar wordt. Steeds als je denkt te weten in welke richting het gaat, wordt je als lezer weer de andere kant opgeschoven.
Ik geef dit boek zeker vijf sterren. Ondanks de stroeve start, heb ik het, toen ik er eenmaal in zat, in één ruk uitgelezen. Het boek is spannend en niet voorspelbaar. Toch wordt er in het verhaal nog regelmatig terugverwezen naar zaken uit het verleden. Dit is dan niet meer storend, je kunt het verhaal nog wel volgen, maar het maakt wel nieuwsgierig. Zelfs zo erg, dat ik inmiddels de eerste vier delen ook heb aangeschaft.

Reacties op: Verslavend

Watergraf - Simon Beckett