Teleurgesteld en teleurstellend

Hans 18 maart 2018
Ik heb alles van Murakami gelezen, vrijwel vanaf de eerste vertaling van een boek van hem in het Nederlands. Ik kocht Duitse en Engelse vertalingen toen ik in het Nederlands uitgelezen was. Mijn eindscriptie bij de bibliotheek-opleiding ging over hem. Je kunt zeggen dat ik een fan van hem ben. En dit is de eerste keer dat ik een boek van hem, waarschijnlijk, niet uitlees. Ik ben halverwege De moord gestopt. Of het slecht vertaald is, of dat Murakami niet in vorm was, ik weet het niet. Het verhaal wil maar niet op gang komen, er staan bladzijden vol overbodige zinnen in. Ik struikel over heel lelijke zinnen, lelijk taalgebruik, er had veel geschrapt kunnen/moeten worden. Ik denk de hele tijd: doe iets, maar nee hoor, hij leest wat, drinkt wat, gaat op tijd naar bed. Nou en? Ik ben helemaal niet benieuwd naar wat er gebeurt, want er gebeurt niets. Jammer. Misschien probeer ik het later nog eens.

Meer recensies van Hans