Gwendy’s Knoppenkist, hoe ga je om met verkregen macht

hans Voogt 23 november 2018
Gwendy’s Knoppenkist van Stephen King is een Novelle over in mijn ogen verkregen macht en hoe je daarmee om kunt gaan. Gwendy krijgt van een man met bolhoed een Knoppenkist. Deze Knoppenkist geeft je makkelijk verkregen middelen, maar ook macht over mensen en plaatsen. De scène waar Gwendy de Knoppenkist krijgt is op zich zelf al en hoogtepunt. Gwendy is op weg haar angsten in de hand en haar zelfacceptatie te krijgen. Op dat moment ontvangt zij de Knoppenkist. Natuurlijk trekt Stephen King ons weer in onwerkelijkheden die door zijn schrijfstijl werkelijkheid worden. Fictie wordt in zijn verhalen geloofwaardige realiteit. Personen en karakters hebben diepte en dramatiek. We worden meegenomen in Gwendy’s leven in haar jaren tussen 15 en 25 jaar, dit in de late jaren 70 en begin 80. Dramatische gebeurtenissen in die tijd spelen ook een rol in het verhaal. Verkregen macht, hoe ga je daarmee om. Voor mij is dat het thema van het boek/novelle. Gwendy’s worsteling hiermee. Haar angsten over die macht en haar gebruik van die macht. Ik vond het mooi om te lezen. Één teleurstelling had ik. Ik ben gewend bij King lekker door te lezen, maar het is een novelle. Na 189 pagina’s was het over. Wat een teleurstelling. Maar de prijs van het boek/novelle is er ook na. Ik vond de Mercedes serie en schone slaapster 5 sterren. Deze novelle 4. Het is een aanrader Gwendy’s Knoppenkist.