Een volwassen Simsion smaakt naar meer.

Harriet 19 december 2016 Hebban Recensent
Veertiger Adam Sharp ontvangt op een dag een email berichtje van zijn Eerste Echte Liefde. "Hoi" is alles wat er in dit berichtje staat, niet veel , maar genoeg om zijn hele leven op zijn kop te zetten. Adam gaat in gedachte terug naar zijn tijd in Australië en denkt na over de vraag hoe zijn leven er uit zou hebben gezien als de relatie met deze Angelina Brown wat was geworden. Zijn huidige relatie met Claire is verre van goed, en doordat er langzaam meer contact komt met Angelina , besluit Adam een punt achter zijn relatie te zetten. Op dat moment wordt hij door Angelina en haar man uitgenodigd om in Frankrijk elkaar te ontmoeten en een week samen op te trekken. Is het mogelijk om weer opnieuw verliefd te worden op je eerste liefde ? En hoe ga je dan verder.

Het Beste van Adan Sharp is het derde boek van de Australiër Graeme Simsion. Zijn eerder Rosie boeken hebben inmiddels een hele schare fans opgeleverd. Wie echter net zo een boek verwacht komt toch wat bedrogen uit.
Overeenkomst is dat in beide boeken de hoofdpersoon worstelt met zijn relatie met vrouwen en je herkent zeker zijn luchtige en lichte bijna filmische manier van schrijven. Maar waar je bij de Rosie boeken regelmatig hardop moest lachen, blijft het bij Adam Sharp bij een glimlach.
Het lijkt wel of de schrijver met dit boek een meer volwassen weg is ingeslagen waarbij hij dingen laat passeren waar je even stil bij kunt staan om er over na te denken. Soms bijna filosofisch : "Want op hetzelfde moment dat we elkaar de liefde verklaarden, bepaalden we dat die liefde ten dode was opgeschreven."

Daarnaast speelt muziek ook een grote rol in het boek en laat zien wat muziek kan betekenen in verschillende situaties ook als je er even geen woorden voor kunt vinden.Vaak mooi gevonden en goed passend bij het verhaal.

Simsion vermeldt nog dat het boek ook een eerbetoon is aan de muziek en de muzikanten die zo belangrijk zijn geweest in het leven van mijn generatie. De afspeellijst achterin het boek is zeker de moeite waard om te beluisteren.

Met Het beste van Adam Sharp laat Simsion zien dat hij naast humor ook serieus kan schrijven, en dat smaakt zeker naar meer.

Meer recensies van Harriet