Elvis (10 jaar) en Jones (8 jaar) wonen in een oud huis in het centrum van Amsterdam. Hun vader werkt bij de politie en hun moeder is kunstschilder vanuit huis. Op een dag vinden ze op de zolder een brief die in 1967 geschreven is door Hannah en haar broertje Otto. De brief blijkt een soort speurtocht en ondanks dat Elvis en Jones het allemaal best spannend vinden, besluiten ze de aanwijzingen te volgen. Het is een begin van een spannende zoektocht die leidt naar een oude misdaad. Gaat het Elvis en Jones lukken om alle aanwijzingen te vinden en dit alles uit te vogelen?

Het verhaal is geschreven vanuit het perspectief van broer en zus (Elvis en Jones), maar Elvis is degene die je volgt. Je krijgt gedurende het verhaal meer inzicht in hem omdat je ook leest wat hij denkt en voelt. Beide kinderen hebben hun eigen karaktereigenschappen en vullen elkaar leuk aan. Er zitten ook genoeg dialogen in tussen Elvis en Jones maar ook bijvoorbeeld tussen de kinderen en hun ouders of de buurvrouw. Er is een hele warme gezinssituatie neergezet. Moeder werkt thuis en vangt de kinderen op en vader werkt. Daarnaast zijn er ook dingen die ze gezamenlijk doen als gezin, want veel kinderen tijdens het lezen als prettig zullen ervaren.

Het verhaal leest enorm fijn weg en eigenlijk heb je het zo uit. Korte hoofdstukken wat ik zelf altijd heel erg prettig vind. Daarnaast is het een soort van puzzel/zoektocht, waarbij je zelf ook mee gaat proberen te denken. “Elvis & Jones” is een ideaal boek om voor te lezen aan kinderen vanaf een jaar of zes. Oudere kinderen kunnen dit verhaal ook prima zelf lezen. Het is spannend en mysterieus maar ook weer niet te spannend of eng. Precies goed voor de gestelde doelgroep van 6 tot 10 jaar.

Ook bevat het boek toffe illustraties van Kim White. Veel illustraties versterken de tekst, zodat alles nog duidelijker is voor kinderen. Wat ook een erg leuk toevoeging is, zijn de briefjes/aanwijzingen die ze vinden (deze zijn in het boek ook echt afgebeeld als brieven).

Het verhaal is geschreven door Jeroen van Koningsbrugge en zijn vrouw Marie-Claire Witlox. De schrijfstijl van dit duo is heel vlot en luchtig. Het is geen verhaal met heftige en moeilijk thema’s. Het is een heerlijk ongecompliceerd verhaal wat simpelweg gewoon leuk is. Het is in hele duidelijke taal geschreven, geen moeilijke woorden. Doordat het verhaal eenvoudig en simpel is gehouden, is het dan ook geschikt voor wat jongere kinderen. Wel moet ik eerlijk zeggen dat ik veel meer humor in het verhaal had verwacht, maar dat komt vooral omdat Jeroen van Koningsbrugge bekend staat als grappenmaker van de Nederlandse televisie.

Ik hoop zeker in de toekomst meer verhalen van hun hand te zien en te lezen. Dit debuut smaakt absoluut naar meer!

Reacties op: Een spannend en mysterieus verhaal voor kinderen vanaf 6 jaar!

Elvis & Jones - Jeroen van Koningsbrugge Marie-Claire Witlox
? Bestel dit boek bij Libris.nl Bestel het boek vanaf € 16,99 Bestel het e-book € 9,99