In “het theater van hiernaast” volgen Pia en Pablo. Ze zijn broer en zus en samen spelen ze graag met hun verzameling handpoppen in de tuin. Maar dan komt Ricky naast hen wonen. Ricky vindt poppen maar niks, hij speelt liever met zijn helikopter, duikboot en raceauto’s. Ricky vraagt op Pablo met hem komt spelen en vanaf dat moment heeft Pablo opeen geen tijd en zin meer om met de poppen te spelen.

Het eerst dat opvalt aan dit boek is de prachtige cover. Die zeker anders is als wat we tegenwoordig vaak zien. Hij is zelfs misschien wel een beetje ouderwets. Als een boek anders is, krijgt het van mij al pluspunten. Tegenwoordig is het best een opgave om op te vallen met een prentenboek, maar deze springt er echt uit. Absoluut een boek dat opvalt tussen de rest. Na het openslaan is de toon gezet, zelfs de schutbladen zijn mooi, echt ongelofelijk. De illustraties in dit boek zijn gewoon echte kunstwerken! Ik kan heel goed begrijpen dat de illustrator Sonja Danowski met haar aquareltekeningen al meerder malen bekroond is. Wat een pracht en praal.

Het verhaal wordt vooral vertelt aan de hand van de illustraties. En “Het theater van hiernaast” zit echt bomvol met grote en realistische illustraties vol met details. Je kijkt echt je ogen uit. Heb ik al gezegd dat dit boek MOOI is? Het is een ideaal verhaal om voor te lezen voor het slapen gaan. Een fijn en rustgevend verhaaltje, een keer iets anders als een verhaaltje met allemaal hysterische kleuren (waar trouwens niks mis mee is hoor, hou ik ook van!). De korte stukjes tekst sluiten perfect aan op de illustraties, waardoor het boek nog meer gaat leven. Wat ook erg leuk is zijn de pagina’s zonder tekst, hier kun je kinderen bijvoorbeeld vragen wat er gebeurd en zo kom je samen op leuke gesprekken uit. Zo vul je samen het verhaal in. Tof dat je op zo’n manier dan ook wat interactie krijgt samen.

Handpoppen zijn natuurlijk best wel ouderwets, tegenwoordig zie je ze niet zo veel meer. Wat eigenlijk ontzettend jammer is want vroeger waren veel kinderen er uren zoet mee. Dit boek zal daarom ook zeker een hoop ouders aanspreken die vroeger zelf met handpoppen en de poppenkast gespeeld hebben. Door de bestuurbare helikopter wordt dit verhaal wel weer ietsje moderner gemaakt. Beetje oud en een beetje nieuw door elkaar heen, zo is het verhaal mooi in balans. Na het lezen van dit verhaal heb je wel zoiets van, al die moderne dingen zijn eigenlijk helemaal niet nodig om leuk te kunnen spelen.

Pia voelt zich best een beetje in de steek gelaten door haar broer, ze is zelf wel een beetje eenzaam. De auteur weet dit op een mooie manier over te brengen. Ook heeft dit prentenboek aan de hand daarvan nog wel een subtiele boodschap te vertellen. Als andere iets niet leuk vinden, hoef jij dat natuurlijk niet ook zo te vinden. Iedereen heeft zijn eigen mening en misschien blijken sommige dingen wel veel leuker als je er op een andere manier naar kijkt. Dit boek is een absolute aanrader voor kinderen vanaf 4 jaar. (en stiekem ook voor hun ouders!)

Reacties op: Wat een pracht en praal!

Het theater van hiernaast - Sonja Danowski
? Bestel dit boek bij Libris.nl Bestel het boek vanaf € 16,50