Mia wil heel graag een hondje. En nu heeft haar mama eindelijk ja gezegd. Ze mag een puppy uitzoeken! Ze noemt hem Sam en zorgt heel goed voor hem. De mama van Sam komt uit het asiel en daarom gaan Mia en haar mama het asiel bezoeken. In het asiel wachten heel veel dieren op een nieuw baasje. Sommige dieren lijken een beetje verdrietig en eenzaam, maar Mia heeft een plan. Zou het Mia lukken om de dieren een beetje op te vrolijken?

In “Mia en de asielhond” volgen we Mia. Een heel lief meisje met een heel groot hart voor dieren. Het verhaaltje is heel erg mooi en opbouwend vertelt en het doet je hart echt een beetje smelten. Het laat op een hele fijne manier zien hoe het er in het asiel aan toe gaat. Ik denk dat het erg belangrijk is om kinderen er bewust van te maken dat er ook dieren zijn die geen thuis hebben. Ook laat het zien dat het hebben van een huisdier veel tijd en energie kost en dat niks belangrijker is dan dieren te laten voelen dat je van ze houdt. Een verhaal met een prachtige en belangrijke boodschap.

De schrijfstijl van Lisa Papp is ontzettend prettig, hartverwarmend en zelfs een beetje ontroerend. Het straalt echt liefde uit naar de dieren. Iedereen met of zonder huisdier zal genieten van het lezen van dit mooie prentenboek. Het is een ideaal boek om voor te lezen. Eigenlijk zouden alle ouders dit boek voor moeten lezen aan hun kinderen. Gewoon omdat het een leuk verhaal is, maar ook omdat het de kinderen veel leert en laat zien. De illustratie versterken de tekst heel erg. Je leeft daardoor extra mee met Mia en je voelt alle emoties zelf ook. Na het lezen van dit boek heb je zin om een paar extra knuffels aan je eigen huisdieren te geven!

De illustraties zijn echt prachtig, heel realistisch en het brengt ook heel mooi allerlei verschillende emoties in beeld. De illustraties zijn vol met details maar door het kleurgebruik toont alles wel rustig. Hele mooi lichte en zachte kleuren. Er is een mooie afwisseling tussen grote en kleine platen, wat ik altijd erg fijn vind in prentenboeken. Kinderen die gek zijn van en op dieren zullen zeker ontzettend blij worden van dit boek.

“Mia en de Asielhond” is echt een perfect boek voor in de klas. Vooral in de kleuterklas is dit boek heel erg goed te gebruiken. Ook erg leuk voor de tijd rond dierendag. Na het voorlezen kun je er hele mooie vragen over stellen. Hebben kinderen zelf huisdieren? Hoe verzorg je de dieren? Zijn de kinderen weleens in het asiel geweest of hebben hun ouders misschien zelfs een dier uit het asiel geadopteerd? Er kunnen vanuit dit boek absoluut hele mooie gesprekken ontstaan. Natuurlijk kun je dit als ouder thuis ook bespreken.

Reacties op: Een hartverwarmend prentenboek!

Mia en de asielhond - Lisa Papp
? Bestel dit boek bij Libris.nl Bestel het boek vanaf € 14,95