In “vinnige zeemeerminnen” volgen we de zeemeerminnen Bettie, Mimi en Zelda. Ze genieten volop van hun zomer aan land met benen. Tot ze plotseling een wel heel gek Krabtagram krijgen van Arabella Vanderzalm, de koningin van de onderwaterwereld. Ze moeten direct terug keren naar de Lagune. Daar aangekomen hangt er wel een heel gek sfeertje en blijkt Arabella Vanderzalm te zijn gevisnept. Ze gaan op onderzoek uit, zal het Bettie, Mimi en Zelda lukken dit mysterie op te lossen?

In het begin van het verhaal moest het allemaal echt even op gang komen. Dat kwam naar mijn idee vooral door de grote hoeveelheid verschillende personages die voorbij kwamen en ook de verschillende plekken binnen de Lagune waren nog wat vaag. Hoe verder je doorleest hoe meer het verhaal begint te landen. Ondanks dat het veel personages waren, waren de namen wel echt hilarisch. Hoe komen ze erop dacht ik af en toe, zo had je bijv. krakkemick, Sjaan Scheepsruim en Odette Onderwater en ga zo nog maar even door. De hele onderwater sfeer was echt heel prettig neergezet en goed omschreven, je waande je wel echt op de bodem van de zee. Het boek is opgebouwd uit heerlijke korte hoofdstukken wat ik altijd zo enorm fijn vind. Doordoor leg je het makkelijk aan de kant, maar pak je het nog makkelijker even later weer op om verder te lezen.

De drie zeemeerminnen Bettie, Mimi en Zelda waren erg stoer en ook enorm grappig. Het is een ontzettend leuk stel bij elkaar. Ook zeepaardje Steef was een geweldig personage. Ik denk dat hij van veel kinderen (en ouders) het favoriete personage zal zijn. “Vinnige zeemeerminnen” is een ideaal boek om voor te lezen, wat naar mijn idee bij dit verhaal al makkelijk kan vanaf een jaar of zes. Wat natuurlijk een hele toffe toevoeging is aan dit boek zijn de illustraties van Jason Cockcroft, dat maakt dit kinderboek toch net wat leuker en het geeft je een mooi beeld van wat zich afspeelt. Naast de illustraties heb je ook de krantenartikelen uit de “bagger” en de “Periscoop” waarin je allemaal roddels, nieuws en feiten leest uit de lagune. Deze zijn ook echt afgebeeld als een krantenartikel, zo leuk gedaan!

De schrijfstijl van Sibéal Pounders is lekker luchtig, duidelijk en een beetje mysterieus. Ze geeft absoluut niet veel prijs gedurende het verhaal en het duurt heel lang voordat je een beetje door hebt wat er nu precies aan de hand is. Soms werd het daardoor naar mijn mening wel iets te langdradig, maar de verrassende plottwist maakte het verhaal dan wel weer echt spannend. Op dat moment was er ook wat meer actie en liep het verhaal als een sneltrein. Als je aan het einde van het verhaal het boek dichtslaat denk je, waar blijft het tweede deel, ik wil door! Ja ja, je leest het goed, binnenkort verschijnt het volgende deel.

Reacties op: Een mysterieus verhaal onder water!

Vinnige zeemeerminnen - Sibéal Pounder
? Bestel dit boek bij Libris.nl Bestel het boek vanaf € 12,99 Bestel het e-book € 6,49