Recensie De vermoedens van Mr Whicher, of De moord in Road Hill House

14 juni 2009
Ik las het boek een tijdje terug in het Engels. Hierbij mijn reactie:

Voor het eerst heb ik me eens durven wagen aan een Engelstalig boek.
Direct met de billen bloot want 'The Suspicions of Mr Whicher or the Murder at Road Hill House' was niet bepaald 'soepel' leesbaar voor een beginner zoals ik. Een onzettend sterk waargebeurd verhaal over een moord in 1860 op een jongetje van vier uit een rijk Victoriaans gezin met al zijn nasleep van dien. Deze moordzaak heeft geschiedenis geschreven en is zoals ze wel eens zeggen 'De moeder van alle moordzaken'.
Complimenten voor auteur Kate Summerscale, wat ongelooflijk veel research moet zij hebben gedaan voordat ze haar 'puzzel' kloppend had.
Een bijzonder boek waarin de sfeer en de dramatiek op bijzonder wijze is neergezet. Boordevol juiste informatie over destijdse wetten en hoe het er in die tijd aan toe ging in de rechtbank. Een ingewikkeld verhaal maar de reden van de daad was simpel.
De foto's en tekeningen in het boek zijn prachtig.
Kate Summerscale levert hier een knap staaltje werk af.

Meer recensies van