Recensie Mijn naam is asjer lev geb

14 juli 2011
Mijn naam is Asjer Lev lag hier thuis al een tijdje op de welbekende leessstapel. Ik heb het een tijdje geleden hier op Dizzie tweedehands, voor een mooi prijsje, op de kop kunnen tikken. Maar eenmaal het boek in huis bleef het maar liggen en liggen op de stapel boeken die nog gelezen diende te worden. De kaft sprak me niet aan (toch doet mij dat wat) en de flaptekst bracht mij ook niet echt voldoende motivatie om eens in dit boek te gaan duiken. En toch.. uiteindelijk kwam het er eens van en al snel bleek dat ik al na het lezen van de eerste pagina’s het boek maar moeilijk opzij kon schuiven. Het was tegen al mijn verwachtingen in een sfeervol én liefdevol verhaal.

Asjer Lev groeit op in Brooklyn, New York in een besloten gemeenschap van Orthodoxe joden. Als kleine jongen wordt al snel duidelijk dat Asjer aanleg heeft voor tekenen. Het blijft niet bij aanleg alleen. Zijn talent brengt hem ook passie en vuur, het kunstenaarschap veranderd al direct in een roeping. Asjer ’s vader is daar allesbehalve blij mee en zijn moeder weet er niet goed mee om te gaan. Maar Asjer laat zijn droom al van kinds af aan niet varen. Hoewel zijn schilderkunsten niet stroken met zijn geloof en zijn vader niet in staat is om kunst te waarderen, kan en wil hij van beide geen afstand nemen.
Toch ontstaan er conflicten met zijn ouders en wordt hij voor zijn gevoel gedwongen om een keuze te maken. Maar een leven zonder schilderkunst is voor Asjer geen leven.

Als lezer volg je het pad van de 4 jarige Asjer Lev tot aan zijn volwassenheid. Het verhaal speelt zich af in de jaren 40 van de vorige eeuw waardoor het verhaal een bijzonder sfeertje krijgt, het speelt zich af in een bijzondere periode in de wereldstad New York. Het jodendom komt uiteraard ter sprake maar wordt nergens ingewikkeld of onbegrijpelijk. Mijn naam is Asjer Lev is voor mij een onverwachts aangenaam verhaal, ik ga dan ook zeker het vervolg De gave van Asjer Lev lezen. Ik ben namelijk erg benieuwd hoe het Asjer op latere leeftijd vergaan is.

Meer recensies van