Recensie Mens

30 juni 2008
Ik heb je recentie gelezen en begrijp wat je schrijft. Zoals ik in mijn boek al schrijf zien wij mensen niet wat is, maar wie we zelf zijn. Dus een recentie zegt met name iets over de recencent zelf. Ik heb mijn hypothese inderdaad niet in een dun to-the-point boekje opgeschreven en ik geef aan het begin ook aan waarom. Ik wil namelijk niet alleen cognitief kennis overdragen, maar ook van het lezen zelf een transformerende ervaring maken.

Ik geef in het boek precies aan waarom en hoe ik dat doe. Mijn uitstapjes naar bijvoorbeeld de kwantum fysica, dienen precies die functie. Zou ik mijn theorie in een dun boekje hebben opgeschreven, had ik de mogelijkheid gemist de geest van de lezer daadwerkelijk te helpen transformeren.

Jouw kritiek is typisch Westers: wij denken mensen met kennis te kunnen veranderen. Maar dat is neurologisch gezien gewoon een onjuist uitgangspunt. Als ik één ding heb geleerd van mijn werk als transformatie-consultant, dan is het wel dat mensen verslaafd zijn aan hun eigen overtuigingen en via kennisoverdracht alléén niet te veranderen zijn. Je moet dus andere methoden toepassen, zoals bijvoorbeeld het hanteren van cognitief onoplosbare raadsels, hetgeen de Zen boeddhisten doen met hun KOAN's. Je moet mensen uit hun comfortzone halen en zaken voorschotelen die ze niet direct begrijpen en die misschien wel niet te begrijpen zijn met het cognitieve verstand. Alleen zo kan je bewustzijn vergroten en veranderen.

En dat is precies wat ik prober te doen. Door te zeggen dat ik dat weg had moeten laten en de kern in een dun, to-the-point boekje had moeten opschrijven, geef je aan die essentie niet te begrijpen.

Ik moest ook wel lachen om je woorden, want je geeft dus precies aan dat het werkt: jij vindt het taai, omdat het van je vraagt écht anders te gaan denken. Maar dat wil je niet - of liever gezegd: je ego wil dat niet - en dus verzet je je ertegen.

Onze Westerse geest is steeds meer gericht op korte, oppervlakkige informatie die snel moet worden geconsumeerd. We leven in de spreekwoordelijke zapp cultuur en mijn boek kun je inderdaad niet in een halve dag lezen. Maar ik denk dat we de filosofische dialektiek weer midden in de samenleving moeten brengen, om tot échte oplossingen te komen en de verschraling van het bestaan tegen te gaan.

Dus: mijn excuses dat mijn boek geen dun, to-the-point boekje is en je de tijd moet nemen om na te denken, te reflecteren en te contempleren.

Volgende keer maak ik wel een boek van 75 pagina's met de titel: "10 tips voor snel geluk"

Groet,

Eric Bartels