Tot eind februari 2011 heeft boekhandelketen Bruna een fijne actie: allerlei pockets (nieuwe uitgaven van eerdere verschenen romans) zijn te koop voor slechts vijf euro. Ik kon de verleiding niet weerstaan en heb er een paar aangeschaft, waaronder De Sneeuwklas, een korte roman over Nicolas, een wat zonderling en eenzaam jongetje dat met zijn schoolklas op skivakantie gaat in een Frans berggebied. Daar speelt zich in een nabijgelegen dorp een drama af met verstrekkende gevolgen voor de kleine Nicolas. Het verhaal is geschreven vanuit het perspectief van deze achtjarige; de lezer wordt vanaf de eerste bladzijde meegesleept in zijn fantasierijke binnenwereld. Een binnenwereld waar hij zich beschermd waant tegen de boze buitenwereld. Heel knap hoe de schrijver in slechts 144 pagina's een sfeer van beklemming en tragiek weet op te bouwen. Het drama zelf en de toedracht daarvan worden niet expliciet beschreven en toch weet je tegen het einde van het boek precies wat er aan de hand is. Chapeau voor Emmanuel Carrère. Ik ga zeker meer van hem lezen.

Reacties op: Recensie De sneeuwklas