Recensie De zelfmoordclub

26 mei 2011
Zelfmoord, een nogal ernstige kwestie, wordt door Paasilinna op ludieke wijze aan de kaak gesteld. Een groot probleem in Finland, zo begreep ik tussen de regels door. Ook het drankmisbruik en de koppigheid van de Finnen weet de schrijver leuk te pareren. Er valt veel te lachen in dit verhaal, maar stiekem is het natuurlijk om te huilen. Een oudje alweer, het boek verscheen voor het eerst in 1990. Toch heeft het vermoedelijk niets aan actualiteit ingeboet. Overigens snap ik nu ook waar Jonas Jonasson zijn inspiratie vandaan heeft gehaald voor 'De 100-jarige man die uit het raam klom en verdween'. Dat slapstickachtige overal de spot mee drijven...dat moet hij haast wel van Paasilinna hebben afgekeken.