Recensie Wat is de wat

05 mei 2010
Op aanraden van Brixy ben ik What is the what gaan lezen (in het Engels dus, maar ik plaats mijn reactie eerst hier). Gistermiddag pakte ik het boek op waar ik gebleven was en was ik de rest van de dag - en een deel van de nacht - volstrekt van de wereld. Wat een indrukwekkend en ontroerend epos. Hartverscheurend, maar soms ook lichtvoetig en met de nodige humor. Gelukkig wel; het verhaal zou anders haast ondraaglijk zijn. What is the what is een must read: het biedt inzicht in de politieke en humanitaire situatie in het door honger en oorlog geteisterde Soedan (1988-2001). Het boek drukt je met je neus op het persoonlijk leed dat honderdduizenden Soedanezen, de vluchtelingen, de vervolgden, decennia lang is aangedaan. Valentino Achak Deng geeft hen een stem en een gezicht. Lees zijn verhaal!