Recensie Vuurproef

30 juli 2009
Vuurproef is een historische roman over heksenvervolging in de 16e eeuw. Je kunt heel goed merken dat de auteur, Bianca Mastenbroek, heel veel onderzoek heeft verricht. Je kunt niet uit de losse pols bedenken wat ze bijvoorbeeld aten in die eeuw, of wat voor kleding ze droegen. De wetten (die o zo vreselijk frustrerend zijn) of het denken en doen, de mentaliteit van de mensen in een dorp dat zeer gelovig is. Alles is in naam van God en dat heeft Bianca heel goed naar voren weten te brengen. Dat is nu ook net een heikel punt want juist door het geloof in God, is er ook een heilig geloof in de duivel en heksen, waardoor een lieve, dappere en goede moeder de pisang wordt.

Als Anna van hekserij wordt beschuldigd door een man die zelf te kampen heeft met demons in zijn hoofd, schaart het hele dorp, waaronder haar eigen vrienden, zich achter het vermoeden dat ze een heks is. Frederik Vaillant voert zijn eigen oorlog (zit er absoluut niet mee om een onschuldige, iets krankzinnige vrouw op de brandstapel te zetten) en van die oorlog is Anna, en met haar haar man Henck en dochter Jutta, het slachtoffer.

De frustraties lopen hoog op, de onmacht van Anna en haar gezin, de twijfel van haar eigen dochter, het verraad van vrienden; dit alles laat je huiveren als lezer. Onwetendheid van mensen, domheid ook en de wrede folteringen waaraan Anna wordt onderworpen zijn om te gruwelen.

Omdat er veel gebeurt uit oogpunt van het geloof, zou dat ergelijk kunnen zijn voor de lezer. De namen God en Heer komen heel wat keren voorbij. Zelf heb ik me daar niet echt aan gestoord want het past in het verhaal. Het zet de sfeer heel goed neer.

Er is een heel klein los draadje waarvan ik dacht dat er iets achter zat maar dit wordt niet uitgelegd. Dit zou je als lezer eventueel zelf in kunnen vullen.
Zeker naarmate de ontknoping naderde las ik als een trein omdat ik moest weten wat voor afloop dit zou krijgen. Het einde is goed gekozen en kon ook eigenlijk niet anders. Ik zou me als lezer bekocht hebben gevoeld als de auteur een andere weg in was geslagen. Dat heeft ze gelukkig niet gedaan. Hoe je je er als lezer ook bij kan voelen: het einde is heel goed gekozen.

Voor lezers die houden van historische romans met een tikje fantasy, is dit een echte aanrader. Vuurproef is absoluut meeslepend.