Recensie De stilte en het meisje

15 januari 2009
Goed boek, maar wel erg chaotisch van op zet. Dat een verhaal niet in chronologische volgorde verteld wordt, is geen bezwaar, maar hier is dat, zeker in de eerste helft van het boek, niet altijd duidelijk waar je precies zit in de chronologie.
Het duurt ook erg lang voordat het een beetje duidelijk wordt waar het verhaal naar toe gaat: heel langzaam begint zich pas het geheel zich te ontvouwen. Het is nu bijna uit, maar nog steeds begrijp ik niet waarom het meisje ontvoert is.
Wel een boeiend boek, maar ik ben er niet zo enthousiast over dan over 'Smilla's gevoel voor sneeuw'.
Het is een boek dat vervreemding oproept: anders kan ik het eigenlijk niet omschrijven. Niet alleen door de structuur van het verhaal, maar ook door de gebeurtenissen en hoe de hoofdpersoon in het leven staat en ook door, ook vrij buitenissige, andere personages.