Recensie Filippica's

19 januari 2010
Leuk boek, een echte Nothomb, met de gebruikelijke enigszins bizarre personen en gebeurtenissen.
Een ouder echtpaar, Emile en Juliette, gaat afgelegen wonen in hun ideale huis. Ze hebben genoeg aan elkaar en willen er de rest van hun leven in rust slijten en genieten van de omgeving en het leven dat ze met elkaar hebben. De buurman verstoort deze rust en komt iedere dag van 4 tot 6 bij hen langs en heeft niets te melden. Hij zit er maar en heeft nergens interesse in en geniet nergens van. Emile en Juliette zijn niet alleen te beleefd om hem de deur te wijzen, maar zijn ook enigszins bang voor hen en de bezoekjes van de buurman worden een obsessie voor hen, met name voor Emile. De buurman, dhr Bernardin, is ook getrouwd en op een avond besluiten Emile en Juliette hem te vragen zijn vrouw eens mee te nemen en eens niet 's middags te komen, maar te komen eten. Zijn vrouw is ronduit bizar en geestelijk gehandicapt. Dit leidt tot een haast Felliniaanse tafereel. De buurman laat hen ook daarna niet met rust en uiteindelijk schraapt Emile al zijn moed bij elkaar en zet hem de deur uit en geeft hem te verstaan nooit meer te komen. Maar daarmee is de obsessie voor de buurman van Emile niet verdwenen. De afloop is niet erg verrassend, maar wel goed beschreven.
Ik heb zelf het boek in het Frans gelezen en begrijp eigenlijk de Nederlandse titel niet. De Franse titel vind ik overigens ook mager: Les Catilinaires verwijst naar de Cataliniaanse redevoeringen van Cicero. Hier wordt in het boek wel naar verwezen, aangezien Emile voor de ontknoping een redevoering houdt tegen dhr Bernardin, waarin hij zich als een Cicero beschouwt en de buurman als Catilina, maar wat betreft inhoud van de redevoering, zie ik het verband niet echt. Leuk gevonden, aangezien Emile een gepensioneerd docent klassieke talen is, maar een verband leggen tussen de Cataliniaanse redevoeringen van Cicero met dit verhaal, slaat helaas de plank nogal mis. Eigenlijk het enige minpunt van dit amusante en prettig leesbare boekje.