Recensie Rivier van vergetelheid

19 december 2010
Een erg mooi geschreven boek, soms triest, maar met een hoopvolle ondertoon. De verteller probeert het verdriet om de dood van zijn vriendin te verwerken en gaat naar een klein, half verlaten stadje aan de Maas. Gezien de staat van het stadje, vermoed ik dat het ergens in de Franse Ardennen moet liggen, waar het vol ligt met halfverlaten dorpjes en stadjes.
Langzaam maar zeker verwerkt de verteller de dood van zijn vriendin: met behulp van zijn herinneringen aan de goede tijden, maar ook door de praatjes die hij maakt met de oude mensen die in het dorp zijn achtergebleven en het jonge meisje bij de bakker en door zichzelf de tijd te gunnen zijn verdriet achter zich te laten en logischerwijs ook het stadje.