Recensie Spoetnikliefde

10 augustus 2009
Een erg mooi en ook melancholisch verhaal. Daarnaast een beetje mysterieus. In diverse berichten en recensies over dit boek wordt het verlangen naar dingen dingen die (niet meer) mogelijk zijn en liefdesverdriet en levenspijn als belangrijkste thema's genoemd. Naar mijn mening is het hoofdthema dat mensen zich pas volledig mens kunnen voelen in relatie tot andere mensen: K kan niet zonder Sumire en Sumire uiteindelijk ook niet zonder K, anders voelen zij zich niet compleet. Mioe is door een gebeurtenis uit het verleden een stuk van zichzelf kwijt waardoor ze dat niet kan delen en geen volwaardige relaties aan kan gaan en nooit meer helemaal zichzelf is.
Een bijzonder en erg mooi verhaal met personages die een eigen kijk hebben op de wereld. Met Kafka op het strand mijn favoriete Murakami!