Recensie Rijst

09 april 2009
Rijst van Su Tong is een ontdekking voor mij. Ik las maar sporadisch Chinese literatuur. Korte verhalen soms maar nu raakte ik voor het eerst bij toeval verzeild in deze verschrikkelijke geschiedenis die de mensensoort een spiegel voorhoudt die niet anders kan dan barsten vanwege de ijzingwekkende daden van de personages.
De auteur schreef onder andere ook Raise the red lantern.
Rijst is een boosaardig sprookje over een jonge man die vanuit het niets naar een stad komt die geterroriseerd wordt door De Dokkenbende, achter de schermen geleid door Heer Lu en zijn handlangers.
In het dorp heersen honger en angst. De mensen die er wonen zijn door gebrek getekend. Iedereen laat zich leiden door winstbejag.
Het verhaal draait om Wu Long, een jonge man die zijn geboortestreek (Fengyangshu) in Zuid-China achter zich heeft gelaten. Hij is gevlucht voor overstromingen en hongersnood. Kauwend op rijstkorrels houdt hij zich in leven.
Het eerste wezen dat hij tegenkomt in de havenstad in het noorden waar hij uiteindelijk zijn nieuwe leven gaat opbouwen, is een dode. ‘In het lantaarnlicht had zijn gezicht een vaalblauwe glans.' De volgende mens die hij ontmoet is de sadistische bendeleider Abao. Deze dwingt Wu Long in ruil voor een stuk rauw vlees ‘papa’tegen hem te zeggen.
Wu Long weet zich een positie te verwerven in de stad. Eerst komt hij als manusje van alles bij de rijsthandel, geleid door baas Feng die op oneerlijke wijze aan zijn voorraden komt. Later zal hij de rijsthandel leiden.
Rijst is voor Wu Long een obsessie. Rijst contrasteert door witheid en overvloed het barre leven dat hij leidt. Hij wentelt zich in de rijst, moordt en bedriegt, verbergt er wapens en zoekt er soelaas voor zijn syfilis.
Een prachtig maar keihard boek waarin de mensen zich laten leiden door eigenbelang en het recht van de sterkste. Met als gevolg dat de kwetsbaren in dit verhaal er als eersten aan onder doorgaan. Zoals bijvoorbeeld het uitgehongerde kind dat sterft in de rijst waarin het zich verstopte om te kunnen eten.
Een beeld dat Wu Long onaangenaam bijblijft ook al weerhoudt het hem er niet van zich schuldig te maken aan de ernstigste misdaden