Recensie Zoete mond

10 september 2009
Ondanks te veel herhalingen, te weinig actie en een mierezoet einde toch drie duimpjes voor dit kloeke boek. Want Rosenboom zal Rosenboom niet zijn of hij biedt de lezer toch ook veel passages die of hartverwarmend zijn (hoe breng je kinderen dierenliefde bij) of ronduit geniaal (de televisiecommercial voor een uitzendbureau) of gewoon prachtig (het verhaal van 'Moby Dick' in de Rijn).

Beide hoofdpersonen, de dierenarts Rebert van Buyten en die zonderlinge snaak Jan de Loper, vertonen het hele boek door verschrikkelijk 'onvolwassen' gedrag, dat nauwelijks een ontwikkeling doormaakt, waardoor ze niet sympathiek worden en je dus niet met ze meeleeft. Dit in grote tegenstelling tot de hoofdpersonen in Rosenbooms meesterlijke roman Publieke werken (Vedder en Anijs). Op zo'n vergelijkbaar verhaal had ik teveel gehoopt denk ik, maar dat bleek niet zo te zijn.