Recensie April en Oliver

27 april 2010
De vaders van April en Oliver delen dezelfde moeder, desondanks zijn ze geen familie van elkaar. Tijdens haar eerste huwelijk wordt de vader van April geboren. Later hertrouwt ze met een man die al een kind heeft, de vader van Oliver. Omdat ze de zorg voor beide kinderen op zich neemt groeit er een hechte band tussen beide vaders. April heeft een jongere broer, Buddy genaamd, terwijl Oliver in Al een oudere broer heeft. Door de band van hun vaders groeien April en Oliver in elkaars nabijheid op. Dat is het uitgangspunt van deze roman, die feitelijk begint met het tweetal als jonge volwassenen.

Oliver lijkt het goed voorelkaar te hebben. Hij heeft in Bernadette de ideale vriendin, en het is een kwestie van tijd voordat ze met elkaar in het huwelijk zullen treden. Zijn droom om pianist te worden heeft hij echter geen gestalte kunnen geven. April heeft een moeilijke jeugd gehad. Haar beide ouders zijn om het leven gekomen, en de zakenpartner van haar vader kon niet met zijn handen van haar afblijven.

April en Oliver zijn inmiddels uitelkaar gegroeid maar komen elkaar weer tegen op de begrafenis na een noodlottig auto-ongeluk van Buddy. April geeft zichzelf de schuld van dit ongeluk en komt hierdoor in grote psychische problemen. Mede door haar jeugd heeft ze moeite met het kiezen van de juiste vriendjes. Ze wordt mishandeld door haar huidige vriend, de uiterlijke stoere TJ die ook een moeilijke jeugd heeft gehad. In de nasleep van het ongeluk komen we door flash-backs langzaam maar zeker steeds meer uit de gezamenlijke jeugd van April en Oliver te weten. Ondertussen trekt Oliver zich het lot van April erg aan. Naar de buitenwereld speelt hij de ideale toekomstige echtgenoot van Bernadette, maar hoewel het nooit expliciet wordt benoemd lees je tussen de regels door de aantrekkingskracht van April op hem.

Als het huwelijk tussen Oliver en Bernadette langzaam dichterbij komt werkt het boek toe naar een schitterend geschreven ontknoping, waarbij alle losse eindjes uit het boek bijelkaar komen. De laatste 50 bladzijdes heb ik als verdoofd en met tranen in m'n ogen zitten lezen. Het open einde geeft enige hoop voor een gezamenlijke toekomst voor April en Oliver..

Ik ben diep ontroerd door de enorme kracht die uitgaat van dit prachtig geschreven boek. Zeker niet in mijn genre, maar iets trok me in het boek toen ik er voor het eerst van hoorde. Die intuïtie ben ik dankbaar, dit is een boek dat niemand onberoerd zal laten.

Meer recensies van