Wat een schitterend boek!!! In één adem uitgelezen. Ongelooflijk debuut. Ik wist niet dat ik zoveel traanvocht had.... van verdriet en schaterlach. Ik ben blij dat ik het gekocht heb. Onderstaande vond ik in een plaatselijke krant, kan er alleen maar mee eens zijn. Gerben: nooit meer stoppen met schrijven!!

De ultieme vraag van een zoon aan zijn vader; dat is het centrale thema van het eerste boek van Gerben Pijl, ‘Negen dagen met mijn vader’. Het is een prachtig geschreven en emotionele zoektocht van een zoon naar zichzelf en de zo verlangde liefde van zijn vader op diens sterfbed.

Het antwoord op de vraag laat op zich wachten. Pas aan het einde van het boek komen de verlossende woorden. Tot dat moment wordt de lezer heen en weer geslingerd tussen heden en verleden, waarbij de band tussen vader en zoon in al zijn facetten duidelijk wordt. Het opboksen tegen opvoedkundige dogma’s, doorgegeven van generatie op generatie, het streven naar perfectie en gratie, de onvoorwaardelijke liefde van een familie, die uiteindelijk moet buigen voor Gods wil, de onvermijdelijke kant die dood wordt genoemd.

‘Negen dagen met mijn vader’ beslaat een half mensenleven, waarin herinneringen aan vroeger worden afgewisseld met pijnlijke momenten van afscheid. Levendige fantasie sluit naadloos aan op de harde werkelijkheid. De verhalen zijn in serene stijl opgetekend. Een verlangen naar vroeger, naar de jeugdjaren van de schrijver, is onmiskenbaar. De nostalgische beschrijvingen van levens in de Hoeksche Waard in de jaren zeventig en tachtig van de vorige eeuw nemen een prominente plaats in.

Glashelder geschreven met schrijnende mijmeringen maar ook messcherpe humor neemt het verhaal de lezer mee op een tocht door een herkenbaar mensenleven. ‘Negen dagen met mijn vader’ is een verhaal van menselijke kracht temidden van de spirituele verwerking van één van de moeilijkste menselijke processen die denkbaar zijn; het afscheid nemen van een dierbare.

Reacties op: Recensie Negen dagen met mijn vader