Recensie Waanzee

02 april 2010
Mijn eerste boek dat ik van Haasnoot heb gelezen is deze Waanzee. Zoals de beschrijving ook al zegt gaat het om een door het geloofbezeten bemanning van een vissersboot die uitvaart. Het verhaal sleept je mee en laat je verbazen over de macht van het geloof. Al zijn boeken over het geloof meestal, oninteressant en weinig meeslepend, Waanzee zal je van gedachten doen veranderen. Al waren niet alle passages nodig geweest, het blijft een vlotlopend boek. Helaas is het einde waarin ze Arend (de man die de bemanning overtuigde) niet erg boeiend. En aan het einde wil Haasnoot nog even laten zien met enkele literaire zinnen dat hij een prima schrijver is. Maakt het laatste en eerste paar hoofdstukken overbodig. Persoonlijk had ik alleen willen lezen over 'de Gekkenlogger' de rest is bijzaak. Het allermooiste van het verhaal is nog wel dat het waargebeurd is. Samengevat Waanzee is waanzinning. Het verhaal is waanzinnig, de personages worden waanzinnig en de lezer wordt in een zee gegooid vol met literaire golven en spannende passages.