Recensie Bidden wij voor Owen Meany

04 juli 2012
Ik houd van boeken die je denken veranderen. Boeken die een stijl bevatten die je zo beïnvloeden dat je even zelf niet meer kunt schrijven, omdat het enkel een slechte imitatie zou worden. In mijn hoofd zet ik voortdurend dingen schuingedrukt. Ik had dit boek al eens gelezen, maar ik herinnerde me er niet heel veel van. Alleen dat het een echt John Irvingboek was en iets met hoofdletters en een kerstspel. Het viel me niet tegen. De stukken die in het heden afspelen, zijn soms wat saai, maar ook dat heeft een functie. En het einde. Het einde is zo mooi. Zo zielig. Alles komt bij elkaar en dat vind ik prachtig, want officieel doet John Irving alles fout qua opbouw en zo, en toch weet hij de aandacht vast te houden, toch is er een plot. Een goede plot ook nog.