Recensie Chatroom

18 september 2011
Gelukkig heb ik bovenstaande omschrijving niet gelezen voordat ik het boek las. Ik heb Chatroom nl. als e-book gekocht en in de webshop was de omschrijving slechts een aantal regels. Bovenstaande omschrijving van het boek, verklapt m.i. vrijwel de gehele inhoud en lijkt meer op een recensie/reactie waarin de spoiler ontbreekt.

Chatroom is het tweede boek van Heleen Vreeswijk, dat ik lees. Het eerste was Loverboys en dat vond ik zwaar tegenvallen. Aangezien ik las dat haar andere boeken beter zijn, heb ik nog een poging gewaagd. En ik moet zeggen: chatroom is een stuk beter. Dit boek gaat over Marcia en Floor, twee vriendinnen, die een chatroom bezoeken. Ze komen middels deze site in contact met anderen. Dan volgt een verbijsterend verhaal, waarvan je helaas weet dat het dagelijkse realiteit is. Ook in het boek wordt het verhaal op een geloofwaardige manier beschreven. Ik vond dit boek op een meer volwassen niveau geschreven, maar toch ook zeker op een niveau dat het jongeren zal aanspreken. Er gaat een waarschuwing van dit boek uit, om op een veilige manier met internet om te gaan. Jongeren zullen deze boodschap zeker begrijpen, maar of ze het opvolgen is punt 2. Juist deze leeftijdsgroep zoekt immers vaak de grenzen op en waant zich onaantastbaar (denkt dat hen niets kan overkomen). Reden temeer voor ouders om oplettend te zijn. Maar ook daarin schuilt een gevaar. Ouders denken vaak dat ze een kinderslot op internet hebben en allerlei gevaren buiten de deur kunnen houden. Kinderen hebben echter veel meer kennis van internet en kunnen vaak moeiteloos en binnen een paar minuten alle veiligheidsblokkades opheffen. Bovendien: als ze niet thuis chatten, doen ze het wel bij vrienden. Dus volgens mij is een open communicatie minstens even belangrijk.
Kortom: ik vond dit boek goed; het enige minpuntje vond ik het laatste hoofdstuk. Dat had van mij weggelaten mogen worden of anders iets meer uitgediept moeten worden. Nu miste ik bepaalde info waardoor het wat afgeraffeld overkwam.