Recensie Loverboys

15 juli 2011
Nieuwsgierig geworden door de goede beoordelingen, heb ik dit boek gelezen. Ik ben echter aanmerkelijk minder positief. Of beter gezegd: ik vond het boek een enorme tegenvaller. Het is goed dat er aandacht wordt besteed aan het thema loverboys, daar het actueel is en ik vrees ook nog wel zal blijven. Dus dat er op werkwijze en kenmerken van een loverboy wordt gewezen, is goed. Elk meisje dat uit handen van een loverboy blijft is er één en dat is geweldig. Maar loverboys zijn zo doortrapt en manipulatief dat ze helaas een meisje desondanks toch wel in hun netten weten te strikken. Terug naar het boek: de wijze waarop dit geschreven is, vond ik veel te kinderlijk en begon mij dan ook danig te irriteren. In aanmerking genomen dat de schrijfster een jeugdig publiek wil bereiken, denk ik dat hier toch de plank mis geslagen wordt. Juist pubers willen graag als vol (volwasssen en volwaardig) aangezien worden en dit boek komt toch kinderlijk en belerend over. Als er nu één ding is waar de gemiddelde puber 'allergisch' voor is, is dat het wel... Bovendien vond ik het einde teveel afgeraffeld en uitgaan van het in de gegeven situatie, meest positieve scenario. Dat is weinig realistisch. Helen belicht m.i. te kort dat het meestal anders (slechter) afloopt.