Recensie Omdat jij mijn beste vriend bent

22 november 2009
Omdat jij mijn beste vriend bent, is een verzameling columns die eerder gepubliceerd zijn in de NRC. Heerlijk boek om even snel tussendoor, ter ontspanning, te lezen. Zeker tijdens korte treinreizen een aanrader, omdat je het makkelijk tussendoor weg kunt leggen. De columns zijn immers allemaal op zichzelf staand. Youp stelt op zijn eigen humoristische wijze de actualiteiten aan de kaak; ditmaal niet met een vlijmscherpe tong zoals tijdens zijn one-man-shows, maar met een redelijk scherpe pen. Dat zijn dus direct mijn kritiekpunten: de columns hadden van mij best wat spitser (soms te lang duren tot de clou; teveel omhaal van woorden) en scherper (harder/feller) gemogen. Maar dit boek is zijn geld meer dan waard!