Laat ik beginnen met een positieve reactie: het boek leest gemakkelijk en de schrijfstijl is best prettig. Maar hier tegenover staat dat ik continue het gevoel had dat ik naar een episode van Goede Tijden Slechte Tijden zat te kijken (en laat ik nou niet zo van die serie houden). Met steeds weer die cliffhangers, meestal rond de mysterieuze dood van de moeder van de hoofdpersoon. Een cliffhanger die bovendien eindigt in een anti-climax. De schrijfster legt wat mij betreft veel te veel uit, en valt het hele boek ernstig in herhaling, alsof zij denkt dat de lezer het anders allemaal niet gaat snappen. Vooral tegen het einde, wanneer Antoine de gebeurtenissen nog eens doorneemt met zijn nieuwe vriendin Angèle, dan presteert zij het om nog twee bladzijden vol te lullen met alles wat we allang wisten! Eeuwig zonde van die 2 bladzijden. Ook vind ik dat er veel te veel drama aangehaald wordt. Het moment suprême (wat is er toch gebeurd met zijn moeder?) wordt steeds maar uitgesteld met nieuwe drama's: dood, ongeluk, ziekte, treurnis, onhandelbare kinderen etc. Tatiana beschrijft sowieso kinderen de hele tijd als verschrikkelijke wezens... Het lijkt wel of zij niet precies wist waar ze naartoe wilde met het verhaal, maar dat ze dacht, als er maar veel drama in zit dan zit het wel snor.
Ook zitten er wat mij betreft veel te veel personages in het verhaal die verder niet worden uitgewerkt. Als ze schrijft dat vrienden op bezoek komen, dan worden de namen van al die vrienden een voor een genoemd... en daarna nooit meer. Ik snap echt niet waarom ze de moeite neemt namen te bedenken bij mensen die er verder helemaal niet toedoen. Ook de relatie tussen Antoine en Angèle vond ik enorm oppervlakkig. Nog voor ze elkaar leren kennen, liggen ze al met elkaar in bed. Nergens wordt duidelijk waarom ze toch zo op elkaar vallen, behalve dan dat Angèle super mooi is en een echte stoere meid met een motor: ik zag steeds een soort Lara Croft voor me. Schoonheid is sowieso wel een heel issue in het boek. Dit bereikt voor mij het toppunt op blz 300: "Het kan niet makkelijk voor haar zijn geweest om een schoonzuster te hebben met Clarisses uiterlijk", ik schoot werkelijk in de lach en zag een soort van Cinderella voor me. Stel je voor dat alle vrouwen die een mooie schoonzus hebben jaloers zouden zijn! In wat voor wereld leeft Tatiana eigenlijk? Zij springt wat mij betreft in dit boek van de hak op de tak, zonder er een samenhangend geheel van te maken of een duidelijk thema goed uit te werken. Nee, ik vond het geen topper.

Reacties op: Recensie Die laatste zomer

Bestel het boek bij Libris vanaf 10,00 Bestel het ebook bij Libris voor 7,99